dinsdag, april 01, 2008

Veilig ?

Ieder jaar wordt er een leuke (?) wedstrijd gehouden onder hackers, wie het eerst een computer kan hacken, wint héél sereuze prijzen... Grote verliezer dit jaar was de Mac (apple) die al na enkele uren gehackt was... Even later xp en heel wat later Vista (beiden van microsoft).
Niet gekraakt: Ubuntu en Linux in het algemeen !

Enfin, ik wil geen reclame maken, maar ik werk hier nog steeds zonder extra beveiligingen, en tot nog toe zonder enige hinder van virussen of trojanen of wormen... Daar kan microsoft een puntje aanzuigen !

Het enige wat me nog ambeteert is: ik moet nog steeds een stukje van mijn harde schijf inruimen voor windows, omdat ze nog steeds -ondanks alle processen- vertikken de bronnen vrij te geven. Dit wil zeggen dat ik voor bepaalde zaken naar microsoft moet. Een hele boel dingen kan ik al omzeilen, omdat Linux (en dus ook Ubuntu) een deel van die bronnen gewoon heeft kunnen kraken en via deze omweg kunnen we dan toch terecht, maar helaas nog niet voor alles. (Alhoewel, Wine heeft weer een enorme stap voorwaarts gemaakt, en onder meer adobe heeft aangekondigd om met wine te willen samenwerken (wine is een programma waarmee je op Linux toch programma's van microsoft kunt gebruiken).

Vraag me geen details, ik ben maar een gewoon gebruikertje, en geen freak. Ik zeg altijd dat ik met mijn computer werk zoals ik rijd met mijn auto, niemand verwacht van een chauffeur dat hij ook nog mechanieker is.

Maar ik heb een bloedhekel aan het steeds opnieuw en opnieuw infiltreren van mijn machine. Om verder de vergelijking aan te gaan met mijn auto, als ik rijd met mijn wagen, dan wil ik ook alles zelf bedienen, ik geef gas als ik wil, en stop als ik wil, pink links als ik links wil en zo verder...Bij een computer heb je na dat ze besmet zijn, het gevoel dat jij links pinkt, het stuur naar links draait, en toch rijdt je naar rechts... niet voor mij! Ik ben graag baas van mijn eigen dinges ! Vandaar dat ik een fervent gebruiker en supporter ben van Ubuntu !

Maar je moet me niet volgen als je niet wilt, want ook dat zou, net zoals met een gehackte computer werken, niet vrij zijn... en vrijheid staat boven alles, ook al is het alleen een gevoel.

Dat is één van de dingen die ik me al altijd heb afgevraagd... Wat is vrijheid ???
Tijdens de laatste oorlog hebben vele mensen, buren en kennissen zich ingezet om de vrijheid te heroveren... En ten opzichte van een heel pak feiten, kun je niet anders dan hen gelijkgeven, en hen dankbaar zijn...
Maar ik heb het niet over excessen, ik heb het over gewone dingen, dagdagelijkse dingen.

De echte vrijheid, die hebben wij ook niet ! Wij mogen niet plots op ons eentje gaan beslissen om links te rijden, om in brievenbussen te pissen en noem maar op... Wat is dan wel "Vrijheid", met een hoofdletter ??
Ik heb nog niet zo lang geleden gesproken met een dame die uit het oostblok kwam... Volgens haar hadden ze daar de vrijheid, en weten wij hier niet eens wat dat is ! De dame sprak wel over het land van, en de periode van Tito...waar op één of andere manier al die soorten mensen dan wel en nu plots niet meer met elkander kunnen leven...
Was dat dan vrijheid ?
Ik denk dat vrijheid slechts een gevoel is... een kunnen aanvaarden van een systeem.
Als je dat niet niet kunt, dan ben je daar in dat land waar je je bevind, niet gelukkig of nog erger, niet "aangepast"...
Als je het wel kunt aanvaarden, dan ben je perfect gelukkig, en voel je je vrij.
Het erge is, dat het al dan niet aanvaarden, ook kan aangepraat worden, en je plots niet meer happy bent, omdat anderen je wijzen op wat volgens hen niet rechtvaardig is. Voor je dat wist, of voor men je daar op attent maakte, was je perfect gelukkig, en stelde je je geen vragen.
De mensen die het nodig vinden je daar op te attenderen, zijn dat dan apostels van de vrijheid, of juist het tegendeel ?
Niet makkelijk ?
Ik geef een voorbeeld, als we kijken naar de verkeersboetes in ons land. Iedereen vind die hoog, maar aanvaard de noodzaak, tot plots iemand met cijfers in de hand komt vertellen dat er een onevenredig bedrag van die boetes naar Wallonië gaat, terwijl er een onevenredig aantal bonnen uitgedeeld wordt in Vlaanderen...
Er is niets aan die boetes veranderd, er is niets aan de noodzaak veranderd, maar plots is het niet meer aanvaardbaar !
Het doel en de betrachting van die wet is niet gewijzigd, de positieve resultaten er van zijn niet gewijzigd, kortom alles wat die wet beoogde was en is nog steeds rechtvaardig en perfect aanvaardbaar, maar de verdeling van de gelden brengen het plots tot een ommekeer ???

Ik ga geen oordeel vellen over de Vlaams - Waalse verhoudingen, maar als vrijheid bestaat in het aanvaarden van de reglementen die leiden tot een "gesmeerde" samenleving, dan is daaraan in feite in bovenstaand voorbeeld niets veranderd, maar toch wordt plots de "Vrijheid" aangetast?

Wat is Vrijheid dan ?
Is daar wel een sluitende bepaling voor ? Is de Chinees die zich perfect happy voelt in zijn land, minderwaardig aan ons die het daar een dictatuur vinden ? (En wat is het verschil voor die Chinees ?) Vroeger mochten wij van de kerk een heel pak boeken liefst niet lezen... dat liefst niet, was dat een aantasting van de vrijheid ? Is het roepen naar een kleine, "pas op, aan de kant, er komt een auto" een aantasting van zijn vrijheid ?
Enkele dagen geleden schreef ik al dat ook democratie niets is dan de dictatuur van de middelmatigheid... ik wil maar zeggen dat je moet leven in een samenleving, en je kunt dat maar als je spelregels opstelt voor die samenleving... Het is dus precies het bestaan van de wet die je de marges biedt tot je vrijheid... (Sprak ik daar gisteren niet van als ik het over opvoeding had ?) Met andere woorden, het zijn de beperkingen van de vrijheid die je de mogelijkheden bieden om vrij te zijn... Klinkt bizar, toch is het zo !
En dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat je perfect vrij kunt zijn in ieder regime, in die mate dat de marges bij de ene vorm breder zijn dan bij de ander, duidelijker uitgetekend bij de ene dan bij de andere... vrijheid lijkt dus in werkelijkheid Aanvaarden.
Amen.

Vandaag is het hoofdpunt van het nieuws: Dioxine in de scharrelkippeneieren !
Ik zeg tegen Anny: Heb je het gehoord, onze eieren zijn niet goed !
Antwoord: Nee, die bleke, slappe dingen uit de winkel zijn beter zeker ?
Het is inderdaad een feit dat het wit van het ei van scharrelkippen (echte, zo van 3 à 10 op een perkje tenden de tuin) veel steviger is dat het wit van ei van een koop-ei in de winkel. Ook het ei zelf is veel sterker.
Als (als!) ze gelijk hebben, dan ligt dat niet aan de kip, niet aan de tuin, niet aan het voer, maar aan het feit dat de kippen buiten lopen ! Vermits wij ook tot de rassen behoren die buitenlopen, is dat met ons waarschijnlijk hetzelfde... Ik stel voor dat we dat eens onderzoeken ! Men neme ene sukkelaar die al heel zijn leven binnenzit (wegens een of andere ziekte of bij een oostenrijkse pedofiel of zoiets), en een gezonde buitenloper (een die regelmatig gaat joggen of wielerterrorist is). Men snijdt bij beiden een schelle uit de hesp (men moet ze daarvoor niet doden, ervaring uit het onderzoek op levende dieren heeft ons al veel meer geleerd dan dat !), en onderzoekt het op dioxinegehalte.
Wellicht komt men dan ook daar tot de conclusie dat diene uitgebleekte binnenzitter minder dioxine bevat en beter is voor de consumptie ?
Tararara !

Weet je wat de volgende stap is ?
Nee ?
Wild is giftig voor consumptie!
Problematiek over de jacht is meteen elegant uit de weg geruimd. Groen!, Gaia en co juicht, hun kunstgreep is gelukt !
Nieuw probleem... Ons milieu is desdanig scheefgetrokken dat er "natuurlijke" onevenwichten ontstaan ! We krijgen steeds meer kraaiachtigen, die dreigen zangvogels volledig uit te roeien, daarvoor moeten we weer de "natuurlijke" vijanden van de kraaien invoeren. Als dat wolven en beren blijken, dan moet dat maar.
Grote honden moeten uitgebannen worden, want soms bijt er eens ene een kind, maar wolven en beren, dat is natuur, dat moet kunnen. De eerste vossen hier in onze streken waren er ook op natuurlijke weg gekomen, en dat ze allemaal gemerkt waren, lag aan het feit dat de natuurvorsers hun werk goed doen... (?)...
Ik stel voor dat we een andere instelling een nieuw onderzoek laten doen, met een duidelijk omschreven opdracht. Wedden dat we een andere uitslag krijgen ?
Ja maar, dan komt dat door dat ze een andere onderzoeksmethode hebben gevolgd...
???
Ja, maar zit er nu meer dioxine in of niet ?
Wel, dat ligt er aan of we ...
Nogal een geluk dat we op de wetenschap kunnen betrouwen hé !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: