donderdag, april 10, 2008

't Is altijd iets speciaals...

Misschien herinner je je nog dat ik enkele dagen geleden vermeld had dat ik eventueel nog eens naar de dokter terug moest, als het nog niet over was...
Ik had niet gezegd wat, 't was ook zo bizar...
Dat had wel mijn aandachtige oudste zus gealarmeerd die subitopresto beldigede om te weten wat er scheeldige...
Niet veel, iets raars, iets waar geen oorzaak van te vinden was, de klieren in mijn keel, onder mijn kin, stonden dik gezwollen, dat was al, letterlijk, ik had nergens pijn, nergens iets te voelen...
Bloedonderzoek negatief. enfin 't was weer iets raars.
Ik heb altijd iets speciaals zei Suzanne.
Ze heeft nog gelijk ook.
Maar eergisterenavond, terwijl ik wat zat te kauwgummen (gum te kauwen? nu ja, te sjieken...) kreeg ik plots een stuk vulling in mijn mond... Meteen herinnerde ik me dat ik dat enkele weken tevoren ook al eens gevoeld had !
't Zou dus wel weer een ontstoken tand zijn ! En dat is het rare, ik voel dat niet ! Ik ben als kind nog eens opgestaan (In die tijd waren er nog geen badkamers naast de slaapkamer, en ging je eerst eten, en dan pas je wassen) met een dikke dikke kaak, van een abces op mijn tanden, en hadden de anderen het niet moeten zeggen, ik wist het niet.
Door een of andere afwijking (nog een !) blijk ik nooit tandpijn te hebben.
Misschien denk je dat dit een geluk is, maar dat is het dus niet, dan zit je met gezwollen klieren je ongerust te maken omdat je goddomme niet weet dat je een zere tand hebt !
Nu en dan worden er kinderen geboren die nergens pijn kunnen voelen. Die kinderen worden niet oud, omdat ze sterven aan kwetsuren die ze niet eens voelen.
Nu ga ik wel niet subiet kapot van die tand, maar ik meen me toch te herinneren dat ons ma ons vertelde dat Metje Philomène gestorven is tengevolge van een abces waar het kwaad ingekomen was... Het was een luguber verhaal, waar onder meer nog een aderlating bij te pas kwam, en waar de dokter aan het uitzicht van het bloed wist te vertellen dat het hopeloos was... Medische geschiedenis in ons eigen gezinnetje...

Nu moet ik dus naar de tandarts. Hopelijk zal daarmee ook die dikke klierenhistorie van de baan zijn. 't Zal wel.

Ik ben vlug nog even brood gaan opzetten, nu ben ik terug, at your service...
Nu en dan hoorden wij thuis van die verhalen van in illo tempore... Van een van onze grootgroottantes die diende bij een chieke madam, en die de cacaomelk had weggegoten omdat ze dacht dat er bitter uit de schouw in de melk gevallen was... en al dergelijke histories meer, ook de vele verhalen van de belevenissen tijdens de oorlog, zowel van de zelf beleefde in de tweede wereldoorlog, als de overgeleverde uit de eerste, die ook nog niet zo erg ver af lag...Mijn moeder was geboren op de vlucht voor het oorlogsgeweld...
Waarom ik dat vermeld? Omdat dit iets is die aan het verdwijnen is, net als zo veel andere dingen die het nochtans waard waren behouden te blijven... Je hoort die vertellingen, zo echt en zo direkt uit de familiehistorie niet meer vertellen, de tv heeft ook dat aspekt van het gezinsleven kapot gemaakt...
In mijn vele uurtjes ziekte als kind zal ik wel steeds rond moeders rokken hebben gehangen, en zal moeder voor mij, meer dan voor de anderen, hebben verteld en hebben gezongen... Ze zal wellicht ook soms hebben zitten vertellen om wakker te blijven, moe van de gewaakte nachten aan mijn ziekbed. Hoe onze mechelse schaper door de tanks werd doodgereden terwijl hij mijn oudste zus wegduwde van het gevaar van die naderende kolossen...en zoveel, zo endelijk veel meer... Soms ook heel triviale dingen, zoals welk kleed haar moeder (gestorven toen ze 4 was) aan had bij die gelegeheid, en hoe iedereen haar steeds weer en weer vertelde wat een schone vrouw haar moeder was... We hebben (bij Suzanne ?) nog ergens een "staatsie"portret van haar, plechtig staand met haar arm rustend op een "pieddestalleke"...(pjeedestalleke?)
Die oude foto's (ik zie ze wel eens op de rommelmarkten) zijn allemaal wat ik noem staatsieportretten, strak stijf en stram... Dat kwam wellicht door dat in die tijd de belichtingstijd heel lang was en er dus heel lang onbeweeglijk moest gestaan worden.
Maar mooi is het wel...Die foto's geven je de indruk dat toch minstens je voorouders van een heel deftige origine waren.
Dat portretteren was dan ook iets heel speciaals, en duur, en dus deden ze allemaal hun beste frak aan, en stonden stijf en stram naar dat wondere machien te turen, waar uit straks hun conterfeitsel zou te voorschijn komen... Dat was voor die mensen nog zoiets als magie! Nu weet geen mens hoe zo'n digitaal apparaatje echt werkt, maar iedereen trekt foto's en foto's onder het motto, thuis haal ik er dan wel de mooie en de gelukte uit...
Vroeger, had ik een goed fototoestel, met diverse lenzen er bij, en een lichtmeter en daarmee kon je 36, en als je veel geluk had soms wel 38 foto's nemen... In mijn vaders tijd waren er dat nog maar 12 of 8... Nu met die digitale trek je er honderden, en als je kaart vol is, ga je in je zakken, haal een andere kaart uit en trekt er nog een duizendtal...
Die heel speciale dingen van 100 jaar geleden zijn nu het kijken niet meer waard... Laatst kreeg ik hier zo'n geheugenstick waar enige honderden vakantiefoto's op stonden van een goede kennis. We drukken ze meestal zelfs niet meer af...Soms zetten we ze op een schijfje, en dan kijken we naar de foto's op...de tv (weeral die bak!).
Toch heeft tv ook soms zijn charmes...Gisteren heb ik naar een dvd'tje gekeken, een volledige onemanshow van Toon Hermans van 1961... Ik heb genoten, gelachen, bewonderd...en naast me zat Anny met haar hoofd te schudden "kun je daarmee lachen"... Ergens heeft ze gelijk, meestal zegt hij ook niets, en als je de gekke manier waarop hij dat doet niet kunt smaken, dan is er natuurlijk niets aan... In die show verteld hij een mop, hij doet dat op de manier van die mensen die zelf reeds op voorhand zitten te lachen met hun eigen mop, die parodieert hij tot in het absurde, en de clou, of wat de clou zou moeten zijn, verteld (?) hij zo erg lachend dat er geen woord van te verstaan is... En dan vraagt Anny, waar lach je nu mee ? Met zijn parodie, maar ja, dat is een abstract begrip... en zij verwachtte de mop...
Humor is ook een raar ding.
Ik ben een enorm bewonderaar van Toon, en Anny vraagt waar ik in godsnaam wil naar kijken, correctie kijken en vooral luisteren en nog meer genieten...
Zijn woordspelingen... en als de zaal niet echt reageert... beetje moeilijk mopje?
Soms heb ik hem ook pas op het moment dat hij stopt om het te laten doordringen.
Grandioos...
Ik ga stoppen, straks moet ik dus bij de tandarts met mijn mond in wijde verbazing gaan zitten.
Dan steek ik mijn hand uit, neem hem bij zijn edele delen en zeg: "We gaan goed afspreken hé, we gaan elkaar géén pijn doen..."

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: