zaterdag, april 12, 2008

frisco - weer

Vanmorgen naar de rommelmarkt geweest...koud, jongens, koud !
Gelukkig kwam er een kennis buitengestormd om ons op een kopje warme koffie te noden!
Zelden heeft koffie zo gesmaakt !
Heerlijk, heerlijk ! Zelden zo'n koffie...
Naast de kraampjes zag je ook her en der een open garage, waar buurtbewoners ook wat verkochten. Ik kocht er een kader (de lijst alleen) voor één euro. 't Is van mijn trouwfoto meneer, ik heb die nu in een victoriaanse lijst gestopt... Wellicht zag ze haar huwelijk als een heel old fashion iets, of wel wou ze het weer wat opkalefateren of ... ja, wat zou de diepe reden zijn van het herkaderen van je huwelijk ? Ik weet begot niet waar mijn huwelijksfoto is, wellicht op zolder, maar ik weet wel dat het zonder kader was. Dat was dan de mode, foto op een blok gekleefd...
Ergens vind ik dat symbolisch heel gepast. Mijn huwelijk is nooit iets geweest dat "begrensd" of "begrenzend" was, in tegendeel, het was en is de hele wijde wereld en nog steeds ...

Veel volk was er niet, en er waren ook veel minder markters dan anders...gewoon door de kou en de weersvoorspellingen vod buien... Van hier aan mijne kwampjoeter is het héél mooi en zonnig weer, maar als je buiten komt is er een ijzige wind die je verkilt tot op het merg.

Toch deed het eens deugd weer buiten te wandelen, en ssst, heel stillekes...bijna zonder pijn... ook de pijn die onvermijdelijk opkomt als ik iets doe, bleef nu wat langer weg, en het truukje met de andere houding (eens heel aandachtig staan kijken naar niets, maar in een andere lichaamshoek) hielp sneller en langer... 't Mag zo blijven. Ik heb de indruk dat mijn gymnastiek toch iets helpt, ook al heb ik tussendoor nog serieuze dips..

Voor het eerst zie ik dat ook de botten aan mijn lindeboom beginnen te zwellen. 't Wordt toch nog eens lente zo te zien. Vorig jaar was het op diezelfde rommelmarkt heel mooi en warm weer, en de japanse kerselaars waren al bijna uitgebloeid... Dat was het jaar van de klimaatsverandering, maar dit jaar klappen ze daar niet van, want niemand zou er een woord van geloven.

Het veld voor mijn deur is nog steeds een stoppelveld, stoppels van die vervroren groenbemesters, die nu als bleekgele skeletten het veld kleuren. Dat veld is eigendom van de ploegenfabriek die er naast ligt. Ieder jaar benutten ze dat veld om eens de kleine vernieuwingen aan hun ploegscharen uit te testen, maar dit jaar blijft alles er verzopen bij liggen. Wel heb ik al één wei gezien met koeien. Van die franse, die beesten komen van een warmere streek, en stonden daar in die wei op een trosselke mekaar te warmen. Ik weet niet of een koe beeft van de kou, maar zo ja, dan zal er geen melk geweest zijn, maar meteen boter...
Gisterenavond kwam Bart op zijn wekelijks bezoekje. Anny vroeg wanneer hij die overtallige haan zou meenemen... Oh, is die er nog ? Ik ben blij !
Bleek dat er één kip en de haan opgefret zijn van vermoedelijk een vos of een ander beest. De kip was alleen nog enkele pluimjes aan de draad, de haan lag echt verscheurd in stukken en brokken op zijn veld... Dus mijn reservehaan is nu aangeduid als chinese beroepsvrijwilliger om te kraaien op gevaarlijk terrein... Hopelijk komt de vos niet meer terug, maar ik ben bang dat die de plaatsen met makkelijk eten opschrijft in zijn notaboekje... Goed restaurant met drie sterren... of zoiets... En als je dan weet dat x aantal jaren terug, hier door de groenen gejuicht werd dat er ook in onze regio plots vossen doorgedrongen waren tot hier ... (Enkele "supporters" hebben er dan enkele van afgeschoten, en er zijn er ook gefotografeerd, met duidelijk zichtbaar een oormerk aan... Niet uitgezet, neenee, zelf tot hier gemigreerd, jaja... ) Je moet er eens van praten tegen die man hier iets verder, waar er in de dertig dieren verdwenen... Die is ook zo content met het "herstel" van onze natuur !
Iedereen die ogen in zijne kop heeft kan zien dat die vorm van "bescherming" nefast is, en dat het stijgend aantal rovers (vossen, kraaien, roeken, eksters, marters, bunzings en noem maar op) nefaste gevolgen hebben op onze kleine zangvogels. Hoelang is het al geleden dat jij nog een kuddeke groenvinken zaagt ? Om niet te spreken van de europese kanarie, de nachtegaal en noem maar op... Vroeger zagen wij hier op het veld regelmatig kievitten zitten, nu is het al jaren geleden dat dit hier te zien was...Maar verheug u, er zitten honderden kraaiachtigen !
Iedere "ingreep" in de natuur is bijna bij voorbaat gedoemd om te mislukken, omdat je nu eenmaal niet een natuur kunt herstellen ! Je kunt hoogstens iets doen om de natuur toe te laten zichzelf te herstellen. Met andere woorden, als je een stuk grond kunt vrijmaken voor de natuur, laat dan die grond gewoon zoals hij is, laat de natuur er zelf zijn eigen milieu scheppen, dan pas zal het ook een stukje bijkomende biotoop zijn. Maar ja, wat staan we hier te prediken, ze weten toch alles beter... Nee, het gras wordt te lang, dus zetten ze er grote grazers op... En ons milieu wordt verrijkt met poolse halfwilde paarden... 't Is wel allemaal goed bedoeld, maar natuur en inrichten, dat zijn twee woorden die nooit of te nimmer bij een kunnen horen. Oh ja, als je al honderden jaren heide hebt, met begrazing door schapen, dan zul je ook een milieu krijgen, aangepast aan die begrazing... Maar je kunt niet zeggen dat dit de natuurlijke biotoop is van die streek ! Nu laten ze die heide liggen, en dan slaan ze in paniek, omdat door het niet begrazen die heide evolueert naar een ander milieu... nee, het keert terug naar het milieu dat er ooit was. Weliswaar met een pak dieren en planten die er duizend jaar geleden nog niet stonden, maar toch...

De zon is ondertussen verdwenen, ik zag hem nog net even wuiven, en dan sprong hij achter een grote dikke bijna zwarte wolk weg...Daar zijn de verwachte (???) buien...

Ik ga stoppen...Morgen is Anny jarig, en Luc (vis) is jarig de 17°.
Niet vergeten !
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: