zondag, maart 23, 2008

witte pasen

I'n dreaming of a white Eastern...
Bijna hadden we hét ! 't Was er koud genoeg voor, maar 't verkoos toch wel voor éne nacht niet op een of andere manier te wateren, en alleen maar koud te wezen... zo maar, sec.
Toen ik vanmorgen naar Merelbeeste, sorry -beke reed, was ik wat op mijne qui-vive, schrik van bevroren plaskes...Maar hoe ze het vannacht hebben gedaan gaat mijn petje te boven ! De wereld lag gisterenavond er nog kletsnat bij, ze hebben dat op een of andere manier allemaal opgedweild, netjes droog gewreven, én pàs dan zijn ze begonnen met operatie diepvries ! Ze moeten alle engelen en heiligen en waarschijnlijk ook tijdelijke krachten uit 't vagevuur opgeroepen hebben om al die zaken in één nacht te kunnen doen. Had ik de weerman moet geloven, maar ik geloofdigede hem niet, dan zou ik vannacht eens buiten geloerd hebben wie er al allemaal tot het koor der engelen geroepen was! 't Zou anders een schoon jobke geweest zijn voor de jongens (en meisjes!) uit de hel ! met hun temperatuur zou het zeker veel vlugger opgedroogd geweest geworden zijn, maar ja, dan kregen ze het nooit meer diepgevroren hé !
't Is in ieder geval een mirakel ! Echt ne keer een specialleke voor Pasen uit de hoed gehaald !

Oh ja, aan alle bekenden en onbekenden een Zalig Paasfeest ! Voor de Kristenen in het kader van de verrijzenis, en voor de anderen een dag verlof om hen wat milder te stemmen ten opzichte van hun gelovige broeders en zusters !

't Was dus rommelmarkt in Merelbeke, en halverwege de markt kwamen de tweeling en Fré ons om de nek gevlogen (Fré iets minder - gelukkig!)... Toen we na afloop iets zaten te drinken kwamen ze er ook bijzitten, en zij moesten dan nog een stuk markt doen. Ik heb drie boekjes gekocht en dan nog twee bijdezelfde madam...allemaal over vogels, Luc (vis) zal jaloers zijn !
Anny minder, 't zijn dikke kloffen.

Ik heb vorige week een model getekend van een vogel en een van een vis, om eventueel in been uit te werken... De vis spartelt, zodat je hem op de kop op zij ziet, de rug is bijna recht naar je, en de staart wringt weer naar de zijkant toe. Ik ga die eerst eens modelleren in klei, om een beter inzicht te hebben in de constructie in bas-reliëf. Niet makkelijk. De vogel is veel makkelijker en strak en vereenvoudigd qua lijn. Ik heb beide al ettelijke keren getekend en hertekend, om tot de voor mij meest volmaakte vorm te komen. Eens dat al die stappen achter de rug zijn, is het nog kwestie van een stuk been te vinden die én dik genoeg én groot (lang en breed) genoeg is. Mijn bedoeling is ze niet te klein te maken !
Wat de vis betreft zou ik die willen presenteren als hing hij aan de haak. Je moet een hanger toch hangen, dus wat is er logischer bij een vis dan hem te hangen aan wat een vishaak zou kunnen zijn. Daardoor zal de vis dus niet aan de halsketting op zich hangen, maar aan een zilveren draad die aan de halsketting hangt. Nu, er zal nog wel wat water door de zee lopen voor ik zover ben, want been, is beenhard. Als je daar juwelen in uitwerkt, dan moet je zeer secuur werken in dat zeer harde produkt.

Op de markt had ik veel pijn, maarhet was te doen, ik heb door nu en dan iets te bekijken, en daarbij telkens een andere houding aan te nemen, voldoende druk kunnen wegnemen om de markt in een keer te doen. We zijn dus weer aan de opbouw bezig. Ik denk dat mijn paar weken voorzichtige opbouw van mijn spieren toch een beetje helpen. Dus doen we voorzichtig verder. Vanmorgen heb ik al een paar dingen weer geprobeerd, maar dat ging nog niet echt.

Gisteren zijn we eens op bezoek geweest bij Georgette, van Pallieter, en ze zei dat Anny er weer echt goed uit ziet. Ze heeft gelijk, ik heb het ook al gezien én gemerkt aan het feit dat ze nu weer met smaak eet, en ook tijdens de dag aktiever is dan vroeger, zelfs van voor haar valpartijen. Ook zij is dus op de goede weg. 't komt nog allemaal goed, binnenkort springen we als veulens rond in de wei.
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: