maandag, december 31, 2007

Weet je nog ???

Bijna ieder jaar, toen ik nog klein was, vertelde of pa of ma mij dat er vandaag een man op de markt stond met zoveel neuzen als er nog dagen in het jaar waren... Hoewel ik het antwoord wist vond ik het fijn het nog eens te horen, en te tonen dat ik het wist...de laatste keer vroeg ik het aan ma, en ma vroeg het nooit meer aan mij, het mopje was er af...
Het had een gelijkenis met sinterklaas, eens ik dat wist was het leuke er ook af, of met de paasklok...
Paasklok...Ik herinner mij dat het op 1 april pasen was, en op onze parochie de Conterdam, wierp men vanuit de toren paaseitjes naar beneden. We stonden met heel veel kinderen te wachten in het witberijmde gras... Gek dat ik mij die details herinner van 1 april en dat het gerijmd was... Nu ik ze op tekst heb gezet, begin ik er precies aan te twijfelen, maar het lijkt me toch wel correct...?..

We worden oud... ik heb vastgesteld dat er in mijn wenkbrauwen ook al grijze haren zitten, en op mijn armen heb ik er ook al enkele ontdekt. Ben ik verkeerd, of was mijn vader, bij zijn overlijden op 58 jaar, al helemaal grijs? Ook zijn armen en wenkbrauwen ? Ik meen van wel, want ik herinner me mijn vader als een oude man...en ik ben nu al 3 jaar ouder...Wat denken mijn kinderen en kleinkinderen dan van mij ? Vooral als ik zo krom als een winkelhaak door het leven loop ? Ik denk dan aan mijn schoonvader, een van de laatste mensen die ik zo kromgewroet zag rondlopen...Vroeger zag je veel meer zo'n mensen, nu niet meer. Zelfs in de home zie ik er gene meer die zo kromgewerkt zijn. Dat ras is precies uitgestorven, dank zij betere arbeidsvoorwaarden en dankzij betere verzorging. De enige die je soms nog zo ziet lopen, ben ekik en wellicht her en der nog een rugpatiënt die krom loopt van het zeer. Ik voel mij precies ne reliek uit vroegere tijden...

2007 is ook bijna weg... morgen moeten wij 2008 schrijven, en wellicht enkele keren verbeteren omdat we nog in 't vorig jaar leven... Vannacht zullen ze mij weer wakker knallen, met vuurwerk die stukken van mensen kost en in één knal in de lucht verdwijnt... Het is nog maar enkele jaren dat die mode ook hier doorgedrongen is... Dat zijn allemaal van die zaken die vroeger niet bestonden, een van de zovele nieuwigheden, zoals halloween en dergelijke... Ben ik verkeerd of proberen de mensen tegenwoordig van feest naar feest te leven, en de feesten moeten van langs om meer naar buiten zichtbaar zijn...Ze moeten met veel gedruis tonen hoe gelukkig ze wel zijn. Of is het met veel lawaai verbergen hoe ongelukkig ze in werkelijkheid zijn? Ik weet het niet, maar voor mij is het allemaal niet nodig...

Ik heb in mijn leven op vele vergaderingen mij ingezet om de mensen te overtuigen, mee te slepen in een of andere aktie, ik herken de techniek, nu is het via radio en tv en pers dat de mensen in de maalstroom van feeten en feestgedruis gezwierd worden...We worden van langs om meer geleefd, in plaats van zelf te leven. We brengen zoveel mogelijk "hoogtepunten" aan in ons dagdagelijkse bestaan, zodat het lijkt of we leven van hoogtepunt naar hoogtepunt, en het gewone leven vervalt in een grijze bijna onzichtbare massa. Het jaar, dat is een aaneenrijgen van vergeetpunten, punten, dagen waarop we het gewone diep wegstoppen en ons moeten overgeven aan feesten...
Niemand schijnt zich nog te herinneren dat er nog zo'n periode voor het verval is geweest, toen noemden ze het brood en spelen...

En nu en dan houden we dan speciale akties om ons geweten te sussen en in de hoop dat die steeds grotere massa onderdrukte hongerlijdende mensenmassa weer voor een periodeke braaf zal blijven vooraleer zij door de honger gedwongen ons onder de voet zullen lopen... Er is niets nieuws onder de zon, en ook nu zal op een of andere dag een massale vloedgolf van mensen zich verplaatsen richting voedsel... En wij blijven maar onze ogen dichtknijpen en "het zal onze tijd wel duren"-denken...

Maar kijkt dan toch ! Zie je niet dat de stroom voedselzoekers dag na dag na dag toeneemt ? Nee, je moet niets doen, het is wellicht al veel te laat om nu nog iets recht te trekken. De deur kan al lang niet meer dicht, er zitten nu al veel te veel lijken tussen...

Als er nog iets kan gebeuren, dan zal het vlug moeten gebeuren, en dan kan de grote leugen van de klimaatsverandering daarin geen soelaas bieden. Zij die in de groeiende woestijn leven hebben daar geen boodschap aan.

Ik wil deze blog niet zo zwaar op de hand eindigen, het is het einde van het jaar, niet van HET jaar...want kijk eens op internet hoeveel soorten van kalenders er op onze aardkloot zijn, en zoek eens waarom wij dan denken dat het een einde van een jaar zou zijn? Wat is een jaar ? En wie heeft bepaald dat het in die streek vroeger is of later is dan hier, met andere woorden hoe kun je bepalen waar op een ronde bal de dag begint ? Natuurlijk: het klootjesvolk dat van Europa, een schiereilandje van Azië, een werelddeel meent te moeten maken...
Zuid Amerika, dat veel meer recht zou hebben zich een werelddeel te noemen, is het niet... Eigenwaan is de grootste gave van de "europeaan"

Vier rustig het jaar uit, en denk niet aan mijn pessimistische kijk...
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: