vrijdag, december 28, 2007

Onnozele kinderen...

De loze vos
...en zo kunnen we nog wel wat voorbeelden bijeensprokkelen van woorden die in de loop der tijden van betekenis zijn veranderd...Onnozel betekent in werkelijkheid onschuldig in de zin van een pasgeboren kind dat nog geen schuld kan hebben...Loos betekende sluw, zie maar in de vos Reynaerd...

Ik vind dat raar, dat woorden zomaar van betekenis kunnen veranderen, alhoewel het in feite meer een verschuiving is dan wel een echte verandering, maar toch.Het eigenaardige is dat woorden die geen betekenis meer hebben voor ons, soms wel blijven bestaan in spreuken en zegswijzen...
Iemand de manchetten aandoen : handboeien aandoen
mannetjesputter: iemand die best een borrel verzetten kan (Wellicht van putter =distelvink, die eertijds zelf zijn water moest putten in zijn kooitje) en zo kan ik ontelbare voorbeelden opnoemen. (Ik heb het boek van spreuken, spreekwoorden en zegswijzen hier bij me)...

Ook het ontstaan van nieuwe woorden is tegenwoordig fenomenaal, ook al zijn het tegenwoordig veelal import-woorden, vooral verbonden aan de tegenwoordige technische en elektrische en elektronische gebruiksvoorwerpen die ons van langs om meer omringen... In het duits en in het frans doen ze veelal nog vergeefse pogingen om een degelijk eigen woord te zetten in de plaats van de veelal engelse, maar dit lukt maar half... Kijk maar naar het franse courriel, voor het engelse e-mail.... Hoogst zelden dat je het eens ziet gebruiken.

Maar het gaat ontzettend snel ! Als je de omvang van de dikke Van Daele bekijkt van 20 jaar terug bij nu, dan schrik je je een hoedje...

Ook nemen we van langsom meer afkortingen op in de normale spreektaal, we spreken van tv, cd, dvd en noem maar op, en meestal weten we geeneens waarvoor die afkortingen staan.

Soms zie dan wel eens die afkortingen voluit staan : weecee (ook gezien een pijltje met daarop 2c ) teevee en noem maar op, maar meestal gewoon de afkorting maar zonder puntjes...

Dat allemaal omdat we vandaag de dag zijn van onnozele kinderen...daar kerstdag een dag is waar op men in 384 na kristus de geboorte van Jezus op zette, zo heeft men in de kalender naderhand nog een paar feesten bijgezet die daar mee verband houden, en die dus even willekeurig gezet zijn. Als je denkt dat die kerkelijke truukjes iets zijn ven heel, heel lang geleden, denk dan maar eens aan de heiligverklaring van Confucius, een chinees die leefde ver voor Kristus, en door de Jezuieten ingenomen werd om zo meer chineeskes te kunnen redden (of "redden" ?). Ook st Joris was een keltische god die opgenomen werd in onze kalender... Blijkbaar zijn alle truuken goed om je op de weg van de Waarheid te brengen. (?).

Ik ben nog niet buiten geweest, maar het ziet er iets klaarder uit, ik zie zelfs blauw in 't geluchte. Maar vanmorgen was het nog donker toen ik opstond, en dat alleen al maakt mijn entree in de wereld van de levenden veel minder interessant. Wel zag ik plots, terwijl ik mijn tanden aan 't wassen was, plots tegen mijn haag twee Pauwen lopen, een paartje. Ik riep naar Anny om het ook te zien, en toen kwamen ze netjes tot op onze oprit gewandeld. Toen Anny de deur opende waren ze snel weer weg. Ik heb ze al een paar keer gezien. Ik denk dat ze van die nieuwe mensen zijn die in het huis waar vroeger die blauwe woonden, wonen... Ze hebben er ook heel mooie kippen lopen. En natuurlijk paarden... Ik heb ze (de jonge blonde madam) een keer gezien, toen de postbode een pakje voor hen hier had afgelegd.

Enkele dagen geleden zagen wij mannen van 't stad de speeltuigen weghalen op het speelpleintje op het eind van de straat. Er is geen speelpleintje meer in de wijk, en de grond is aangekocht door de mensen met die paarden, kippen en pauwen... Wellicht lopen daar binnenkort dus paarden te grazen. Er is wel een nieuw groot domein voor de jongeren aangelegd juist achter de dorpskom, waar ooit lang geleden de jongensschool was. Daar is ook een lokaal voor de jongeren gezet, voorlopig dus voor de KSA, ik weet niet dat er nog een andere jongerenbeweging aktief zou zijn. (Vroeger was er ook een KAJ, waar Bart ooit nog voorzitter van was).

Vandaag gaan we weer op bezoek bij tanteke. Ik denk dan ook telkens aan mijn doopmeter, die zit nu ook in een home te zitten... Hopelijk heeft ze wat meer bezoek dan tante... Ik vind het niet erg oud te worden, ik vind het niet onoverkomelijk om in een home te zitten als er geen andere opties meer zijn, maar ik vind het zo zielig als ze daar zitten te vereenzamen... Sommige mensen vormen daar groepjes die bijeenkomen om te keuvelen of te kaarten of wat dan ook, de home zelf richt heel wat activiteiten in, maar als ik kijk, zie ik steeds dezelfde mensen zitten... met andere woorden, de anderen zitten eenzaam en alleen te kniezen in hun kamertje... Ook qua bezoekers zie ik bijna steeds dezelfden zitten, met hetzelfde bezoek. Toen ik ooit op een andere dag van de week op bezoek ging, zag ik toch weer dezelfde mensen met hetzelfde bezoek. Nu en dan is er eens een ander, maar dat is zelden...
Als ik door de gang wandel, dan zie ik veel van die oudjes, liggen op hun bed, kijkend naar het plafond...Tante vinden we ook meestal zo...
Erg.
Triestig.

In de andere gang zie soms nog in grotere kamer een paar oude mensen samen, gewoonlijk is er dan één van "mallendig", kan niet meer uit de voeten, en de ander is dan "het gezelschap", en sluit zich zelf bij haar/zijn partner op... Soms hoop ik dat ma gelijk heeft met haar "geleende broodjes", en dat wat ze die mensjes aandoen ook aan hen zal gebeuren, maar dan gaat de ellende nooit uit de wereld...Beter zou zijn dat we allemaal wat meer aandacht hadden voor de dutsen in onze maatschappij...Ik vind het heel schoon dat ze hier grote omhalingen doen voor de zwarte negertjes, maar zouden ze niet beter eerst ne keer voor hun eigen deur vegen??? Of is het omdat het makkelijker is een briefje van 10 euro in een enveloppe te duwen, dan eens op bezoek te gaan ? dan eens iets te doen voor iemand in je omgeving?

Ik ga stoppen, anders zal mijn kleinzoon weer zeggen, Opa, weet je dat je meer dan een hele bladzijde gezaagd hebt over alleen maar één ding? Hoe kun je dat? en dat hoe kun je dat is geen bewondering voor mijn schrijverstalent, maar een misprijzen voor mijn "zagen"...dus...
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: