donderdag, december 20, 2007

early in the morning, twice...

Vanmorgen stond ik hier al voor zeven uur koffie te zetten, Ewoud zou hier afgezet worden omstreeks zeven uur. Niet dat wij Ewoud afzetten, te contrarie, maar zijn vader heeft hem hier gebracht met de auto, op weg naar zijn werk...en hij komt hem vanavond halen...
Vandaag is Veerle jarig...weer een jaartje ouder...'t Is precies of ik voel met ieder verjaardag in ons gezin, een klein klopje op mijne kop, en iedere keer ben ik een millimeterke gekrompen... Had ik mijn doodskist al besteld enkele jaren geleden, dan zou ik het moeten herzien, of ik zou heel den tijd liggen schuiven van bovenin tot onderaan en vice versa in mijn kist...
Hoe ik nu op die kist kom ? Wel, gisteren keek ik (zoals bijna elke dag) naar Flogg It op bbc2...Waar ze telkens de oude dingen van mensen keuren en dan veilen in een gewone veilingszaak. Middenin de uitzending bezoekt men een of ander ding uit de streek waar men dan zit, en gisteren was dit een fabriek van doodskisten...Omdat, in die fabriek niet alleen de gewone kisten gemaakt worden, maar ook op bestelling kisten in de meest bizarre vormen... Zo kun je een doodskist bestellen in het model van je geliefde auto, in het model van een gitaar, in het model van een...mens (Die was in ijzer gesmeed !)en noem maar op! Bizar !
Nochtans niet zo bizar als je zou menen ! Er is ergens een land waar de mensen heel hun leven kromliggen om te kunnen begraven worden in de "mooiste" kist. Bij dat artikel stonden foto's van kisten die zo groot waren en zo complex, dat ze echt niet konden begraven worden, maar dat is niet erg, dan zit er binnenin een "gewone" kist waarin ze gestopt zijn, en die kist wordt dan begraven, en de luxe verpakking wordt er boven op dan lekker verbrand. Je ziet dan de mensen applaudisseren voor die mooie dingen... Je ziet, niets is te gek op deze aardkloot.

Vannacht las ik op het (ijskoude) toilet een stukje, een column van Van Kooten. Weet je, die man schrijft (schreef?) zoals ik dat doe ! Onze stijl komt wonderwel overeen, en ook hij maakte woorden bij, als spielerei, of gewoon omdat hij het lekker vond klinken... Ik las zelfs ergens dat sommige van de woorden die hij lanceerde ook echt in het taalgebruik zijn opgenomen...Zover zal het met mijn blogske wel niet komen, maar ik vond op een of andere manier een verwant. Ik moet wel zeggen dat ik het veelal niet eens ben met zijn standpunten, maar dat is niet het punt, ik heb het over de manier van schrijven...

Nog vijf dagen en het is weer kerstdag...Morgen is het de koststste dag van het jaar, daarna beginnen de dagen weer te lengen, maar heel, heel traagjes, veel trager dan dat ze nu verkortert zijn...Gewoon om ons te pesten, om ons zolang mogelijk in den donker te laten zitten, om ons zolang mogelijk in de kou te zetten, om ons te pesten kortom. En midden in deze pestperiode leggen ze dan het feest van de vrede...Kerstmis is de dag dat ze niet schie-ieten...wie zingt dat ook al weer? Maar er klopt jammer genoeg geen bal van ! Ze schieten dag in, dag uit...Ik heb hier ergens een gedenkboek van Amnesty International, een gedenkboek over de vrede na de grote oorlogen...Ze behandelen jaar per jaar per jaar, en schrijven op iedere bladzijde waar ze weer aan 't vechten zijn, nog aan 't vechten zijn, zich aan 't voorbereiden zijn op het vechten...geen jaar, geen maand, nee zelfs geen dag zonder oorlog in deze periode van Vrede... Het boek gaat maar tot 2000 of zoiets, maar echt, het is nog niks veranderd, ze vechten her en der nog altijd en zonder genade...
Zelfs die ene dag stoppen ze niet...Waarom ook ? Als ik moslim was, en zag dat de vijand zat feestje te vieren, dan zou ik op dat moment aanvallen, met grotere kans op overwinning...en zo gaat het ook.
't Doet mij een beetje denken aan Asterix, waar de romeinen er in slaagden Great Brittain te veroveren, dank zij de geniale strategie om enkel aan te vallen tijdens de thea-time...
Maar blijft dat het mensdom al duizenden en duizenden jaren onafgebroken aan 't vechten is. En nog steeds maken ze monumenten van de grootste loebassen, Alexander de Grote, Caesar, Napoleon en nog enkele honderden anderen die er in slaagden veel meer mensen te doden of /en te onderdrukken dan de doorsnee ambetanterikken... Ene staat nu nog niet in het lijstje van de te bewonderen veroveraars, maar binnen enkele decennia of hoogstens binnen een eeuw zal men ook hitler wel bijzetten in de galerie der "groten" ... Zolang we deze loebassen verheerlijken, verheerlijken we ook de oorlog !
En oorlog is niets om te verheerlijken! Kijk naar je tv, zie de lijken en de bloedende slachtoffers, daar is niets heerlijks aan, het is alleen vernederend voor ons allemaal.
En denk niet dat wij hier wijzer zijn! Er zijn test gedaan waaruit blijkt dat het geen enkele moeite zou kosten om net als in de laatste krieg, weer mensen te ronselen om de rol te spelen van bewakers in de vernietigingskampen... Nu, ook zonder testen zie je wat er gebeurt, nu vandaag de dag in de gevangenissen beheerd door de zo beschaafde Hamerikanen en Hengelsen... Nee, we zijn ondanks de schok bij het ontdekken van die kampen, nog geen zier verbeterd, het menselijk geweten is nog niet wakker geschud, integendeel... En dan gaan we zitten Kerstmis vieren...
In plaats van te vieren zouden we beter gewoon proberen overeen te komen, iedereen in zijn omgeving...dan zouden we al een begin gemaakt hebben. Nu en dan zie ik 's middags op de kezenteevee een aktie waar ze een ganse wijk bij elkaar brengen op een gratis drink...En dan vragen ze aan iemand of hij die persoon daar kent...Nee, dan gaan ze erbij, en beginnen het oh zo moeilijke gesprek met een mens die twee huizen van de andere woont... Dan gaan ze eens mee binnen in huis, bij die "vreemde", en stellen vast dat het ook daar wel knus en gezellig is, ondanks dat die man zo'n rare haardracht heeft... En vandaar naar het huis van de andere... Ik weet niet of er daardoor een blijvende link is ontstaan, maar in ieder geval weten ze dan hoe de ander leeft, en dat dit niet zo gek anders is dan zij zelf... Moesten we meer doen! We moesten eens één keer per jaar een "opendeurdag" organiseren in iedere wijk, waarbij iedereen op zijn minst bij een iemand voor het eerst eens op bezoek gaat...Mij valt iedere keer in die hamerikaanse films op, dat als er een nieuwe in de buurt komt wonen, de buurt komt kennismaken. Ik weet niet of het in het echt ook zo gaat, maar het idee is goed, het is iets om te doen!
Nu is het teveel "my home is my castle", en alle deuren netjes op slot.
Is het niet erg als je op het nieuws hoort dat ze ergens een lijk hebben gevonden, zo maar in zijn huis, en dat het er al weken, maanden, lag voor iemand alarm sloeg???
En dan vieren we kerstmis...
Oh ja, ik doe er ook aan mee...het is een van de weinige dagen dat het ganse gezin helemaal compleet bij elkaar zit... maar toch... er mankeert zo veel aan.
We vieren kerstmis.
we maken er een leuk feestje van...

Oh ja, we weten nu wel al allemaal dat het zo maar een willekeurige dag is, gekozen op die dag die een echte feestdag was voor de meeste inwoners van het toenmalige romeinse rijk, om ook die dag, dat feest om te turnen in een christelijk feest, maar dat neemt niets weg van het feit dat we niets meer doen aan het idee van een mensen-dag...We kruipen warm bijeen om teveel te eten en te drinken dan gezond is, geven elkaar geschenkjes en krijgen geschenkjes van elkaar... Oh wat is het leuk.

Zelfs mensen die niet gelovig zijn, of anders gelovig zijn, zouden zich ook bij de geest van het feest kunnen aansluiten, als het de geest was die primeerde...maar het is veeleer de maag... en daar sluiten de meesten ook wel graag bij aan, maar daar komen we geen stap mee vooruit in de richting van de vrede...

Zondag hoorde ik iemand zeggen dat er wel oorlog moest blijven bestaan, zeker in die landen waar ze kweken als konijnen...of ze gaan dood van de honger of we helpen ze uit de honger met een kogel...

Begrijp je nu waarom ik al een paar dagen lig te preken ?
Ik ben er echt niet goed van.

tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

toontje,
1. proficiat aan veerle geef je haar van mij een pakkerd?
2. kerstmis is doelbewust hier gelegd:
de heidenen hielden op den korsten dag van het jaar feest omdat de dagen dan niet meer kortegen en om dat te vieren maakten ze vuur , niet alleen om de kou te verdrijven maar om terug het licht op te roepen.
kerstmis werd ook op die dag gelegd met een enorme symboliek
*God komt bij ons maar we zullen hem oeten helpen want wat is er nu hulpelozen dan een pasgeboren kind?
*Als we God in ons leven willen houden dan zullen we hem eten moeten geven , dagelijks voeden, koesteren en helpen groot te worden , doen we dat niet dan kwijnt hij weg en verdwijnt hij zeer stillkens uit ons leven
*een kind heeft niets , is alleen maar : dus hebben en zijn (in school stonden ze op het bord geschreven het werkwoord hebben en het werkwoord zijn je kent dat wel he)
aan ons de keuze
*al is het nog zo donker in je leven , op het meest donkere moment komt Hij, komt het licht
maar niet allen het licht waar jij zo gevoelig aan bent maar ook het Leven: het volle leven.
*en dan die stal:
wat een symboliek: er was voor Hem geen plaats in de herberg. Hij komt dus niet voor de burgers maar voor het uitschot. Weet je dat de herders het uitschot waren, een soort bandienten die niet geduld werden in de stad ùmaar moesten leven als de beesten. in het veld liggen...
En uitgereknd die horen het het eerst!! en kunnen als eersten Hem bezoeken en groeten, Zij eerst krijgen de boodschap van hoop!!!
pas later de rest, en pas op het einde de koningen!!
wat een volgorde
onze clerus heeft er nog moeite mee..

het werkt dus aanstekelijk
aan u allen
een warm en vredevol kerstfeest

'k moet mijnen naam niet schrijven zeker???

so long!
en bedankt voor je hersenspinsels al lees ik ze niet elken dag