donderdag, november 22, 2007

verdomde papegaai !

Vanmorgen - heel, héééél vroeg...
De wekker loopt af. Ik moest gisteren van Anny de wekker zetten om kwart voor zeven, want ze moest de kinderen opvangen en op de bus steken, Veerle is naar de herscholing en Fré is gaan werken...
Anny duwt de wekker af, en geeft me een duw "kwart voor zeven had ik gevraagd, niet kwart voor zes !"
Ik kijk verbauwereerd naar mijn klokradio...kwart voor zes !
Ik neem de wekker, bekijk het, ik heb het alarm ingesteld op kwart voor zeven !
Ik kijk naar het uurwerk van de wekker...stond nog op zomeruur...
djudedjudedjudedju

Hersteld, weer in slaap gesukkeld, en kwart voor zeven - nu echt - loopt dat klereding weer af.
Anny uit bed, kleren aan en naar Veerle.
Plots hoor ik van beneden een schreeuw "Toon!"
Ik uit bed, naar de deur, roepte gij ? Geen antwoord, ik naar beneden, niets...
't was die verdomde papegaai... Ik ga er toch eens soep van maken.

Ik ben dan ook maar opgestaan, koffie gemaakt tegen dat Anny hier terug komt. Er is toch geen kot te houden met die honden, die zien dat Anny weg is, en plots moeten ze alletwee heel dringend...Ik ga ze nog eens stoven. Soep van papegaai en stoverij van honden. Een chinees heeft er niets aan.

Natuurlijk heb ik nu weer meer pijn, het schrikken, het naar beneden lopen (wat ik niet echt kan zeker niet zonder me pijn te doen) het staan koffie maken... Je kunt niet geloven wat een geluk het is kinderen te hebben...

Hier naast me, komt een pimpelmeesje aan een takje hangen, draait er zoekend rond, en verspringt op een volgend takje, zelfde procedé, en bingo, er zat nog een beestje om lekker op te vreten.

Ik vraag me af of we dit jaar ook weer bezoek zullen krijgen van de groep staartmezen? Hier, beneden de berg staat een klein bosje dennen en sparren, daar huist sinds vele jaren een groepje staartmezen. Bijna iedere winter hebben die beestjes blijkbaar wat voedseltekort, en dan trekken ze rond, naar gewone bomen, om daar te zoeken naar beestjes. Iedere keer denk ik dat ze niets meer zullen vinden, want er zitten hier veel pimpelmezen, koolmezen, winterkoninkjes, die allemaal de takken afspeuren, maar ofwel zien die staartmezen veel beter, ofwel eten ze een andere soort insekten, maar ik zie ze pikken en eten dat het een plezier is. Na enkele uren vertrekken ze in groep verder weg van hun nest. Ze moeten een toer maken, want ieder jaar nestelen ze weer in het sparrenbosje.

Ik heb dit jaar het winterkoninkje van de achtertuin al wel gezien, maar dit van de voortuin nog niet. Wellicht is het nog niet koud genoeg. Of het beestje is er niet meer. Het was nochtans een slim ding, in het begin schrokken we van zijn verschrikt gefladder als we buiten kwamen. Hij (zij?) ging iedere avond slapen boven op mijn buitenlicht. Ik heb, vooraan en achteraan een lamp geïnstalleerd die aangaat als het donker wordt. Het beestje heeft blijkbaar ondervonden dat dit toch een zekere warmte heeft en geeft, en slaapt er met warme voetjes. Ik kreeg al eens een lovende opmerking van de buurtpolitie voor deze kleine verlichting. Een dief houd er niet van om in het licht te gaan staan.

Dat doet er mij op denken dat de BIN (Buurt Informatie Netwerk) aan een revival begonnen is. Met de eenwording van de politie in dit apeland, was de BIN blijkbaar een beetje in een verdomhoekje terechtgekomen. Nu hebben ze vastgesteld dat een goedwerkende BIN toch effect heeft, en zijn ze terug gestart. Ik heb de laatste tijd al heel wat telefoontjes gekregen van
"dit is de politie van ..., dit bericht is bestemd voor de leden van de BIN van ..., ..., Mater,..., en ...., en dan een ellenlange uitleg met alle gekende info over een inbraak of een diefstal, of zelfs gewoon een verdachte wagen...
Soms is dat wel eens verschietachtig, als het midden in de nacht is, en men je vraagt om zoveel mogelijk buitenverlichting aan te maken...
Maar voor de rest is het ideaal ! Bovendien is de politie veel attenter voor de BIN-leden dan anders. Ik heb ooit gebeld voor een jongeling die hier precies ons huis en dat van de buur in de gaten hield...en na een tijdje door een mercedes werd opgehaald. Ik heb de politie gebeld, hen op de hoogte gebracht en de mercedes beschreven en nummerplaat gegeven. Eén uurtje later belde men aan mijn deur, de politie. Ze hadden de zaak gecontroleerd, niets verdachts kunnen vaststellen, maar waren toch niet zeker van de antwoorden van de verdachten, en beloofden regelmatig te komen patrouilleren. Ze doen het !!!! Ik heb ze een paar keer zien passeren 's nachts (het was weer een van mijn slapeloze nachten)...
Ik kreeg hier eens een zwarte neger aan de deur, met tijdschriften, hij was student...Een vent van een jaar of veertig ? student? Ik vroeg hem zijn leurderskaart. Hij schold mij uit voor Vlaams Blokker en zo, en erger kunnen ze me niet beledigen ! Ik belde naar de politie, als lid van de bin, bleek dat dit een werkwijze was van een groep inbrekers om te kijken welke huizen er op dat moment leeg stonden, en of het oude zwakke mensen waren, en als ze binnenraakten, om de boel te inventariseren. Ze zijn direkt gekomen, maar hebben geen neger meer gevonden... Er moet dus wel iets van aan zijn...

Nu, het is niet allemaal lof wat ik kan vertellen. Indertijd kregen wij om de zoveel tijd een blaadje met verslagen van alle optredens. Ik las er een mooie ! Iemand was 's nachts opgestaan om naar de wc te gaan, het was op de buiten, met nog zo'n wc buiten. Een geluk, want daardoor had de man zijn vest aan gedaan om daar te gaan zitten. De man hoorde plots iets, en door de spleet van de deur zag hij de inbrekers zijn huis binnendringen. De man haalde zijn gsm uit zijn vestzak, en belde de politie en vertelde fluisterend het verhaal. Wat deden de flikken ? Terugbellen natuurlijk "om te zien of de oproep wel echt was "...inbrekers weg voor de flikken er waren...of wat dacht je ???

Het is werkelijk een prachtige lucht ! Het teer blauw, waar de zuiderse schilders zo jaloers op zijn, en daarboven een zachtgrijs met donkerder blauw doorspekt. Mooi. De einder is versierd met een wit-gouden achtergrond. Nu zie je dat elke boom er als een skelet bij staat. Heb je al eens bemerkt dat de meeste bomen een gesloten vorm hebben ? Buiten de poepelieren, hebben de meeste bomen een mooie vorm, en er is geen takje die buiten uitsteekt, het is een nette gebolde vorm. Als ze in blad staan valt dit minder op. Mooi hé ?

Ik ga stoppen, ik wordt weer poëtisch, en ik doop veel liever mijn pen in andere stoffen dan suiker en honing...
tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

met dat bin gedoe
ik herinner me dat mopje
vrouwlief hoort inbrekers
manlief gaat kijken en ontdekt het inderdaad
belt direct naar de politie en die antwoordt dat" alle patrouillewagens weg zijn" en " hij moet wachten minstens 1/2 uur!".
ventje legt af en belt daarna direcht terug met de mededeling
"ik heb ze neergeschoten."
geen 5' later 4 patrouillewagens met de mug.
de inbrekers worden ingerekend
de crommessaris:
" ik dacht dat ge ze neergeschoten had, leugenaar!".
het ventje: "ik dacht dat al uw wagens en patrouille niet beschikbaar waren binnen het half uur..."