vrijdag, oktober 05, 2007

Reclame

Mocht je het bericht in twee stukken zien komen, geen schrik, ik moet naar de dokter, voor een simpele bloedafname, maar ik sta op uur... Mocht mijn blog niet af zijn, dan lees je maar verder op stuk twee....

Reclame is een fenomeen dat stilaan is ontstaan, toen ik klein was geloof ik niet dat er toen al reclamegazetjes waren, ik herinner me er toch gene... Ook op radio hoorden we er geen, toch niet op de posten die wij dan beluisterden. We zagen wel eens een reclame in het dagblad, maar veel meer in "De Bond van kroostrijke gezinnen" (Later de Bond voor Jonge en kroostrijke gezinnen, wellicht nu aan 't evolueren naar voor gehuwden en samenwonenden...)maar vooral in...'t Parochieblad. Die was inzake reclame eigenlijk zijn tijd vooruit.

Verder zag je op het voetpad wel eens een schoolbord met in krijt: Bloemkolen aan...en dat was zowat alles. De grote verandering kwam met de piratenzenders, radio Veronica en radio Tijl Uilenspiegel en dergelijke meer. Deze brachten voortdurend "jonge" muziek, en zodra wij thuis kwamen vloog de radio dan ook op die zenders... Die leefden van de reclame, maar ook dat was nieuw, en het stoorde ons niet, in tegendeel, we zongen die jingles evengoed mee.

Eentje is me bijgebleven, omdat wij er nu eens niets konden van maken...Iedereen zat er ingespannen naar te luisteren in de hoop er toch eens iets van te kunnen maken... Ik weet niet of je het je nog herinnert???? Nurdie en klutskousen... Kort nadien zagen we in alle winkels die Nurdie kousen liggen, gewone nylonkousen, en op het tekeningetje van de mooie vrouwenbenen (die altijd te vroeg stopten) was ook niets te zien dat wees op "kluts"... Het was werkelijk een tijdlang gespreksonderwerp, tot na een hele tijd niemand nog echt naar die snertreclames luisterde... Jaren later heb ik bij toeval de oplossing gevonden...Nederlands is nog steeds geen vlaams ! Het was gewoon een reclame voor sokken en kousen, maar in nederland segt men enkels...dus Nurdie, enkels, kousen...

Later kwam de vloedgolf van reclames, en na de reclames op de nederlandse zenders en op luxemburg, kwam er ook in Belgiƫ Vtm en zo verder, en uiteindelijk kregen we zelfs op de staatszender steeds meer reclame, tot het ons de strot uitkomt. En we mogen nog niet klagen, in Kamerika is het nog veel erger, daar is het om de zoveel minuten, en je ziet een film in twintig stukjes...

Soms is zo'n reclame plezant, en dat is wat ik nu doe, ik let op foutjes of op truukjes. Reclame op tv wordt per seconde betaald, dus probeert men zoveel mogelijk reclame in zo weinig mogelijk tijd te stoppen. Dan geven ze enkele keren de volledige versie, en later alleen maar de kern van de boodschap, of ze bewerken de boel, zodat alles een beetje samengeperst wordt...Dan krijg je soms rare dingen, zoals van die tandpasta, voor de bescherming van je tandvlees...Als de de gecomprimeerde versie hoort, dan zegt die man plots niet meer "ik bescherm mijn tandvlees", maar ik scheer mijn tandvlees.... ik moet stoppen, ik ga er mee stoppen. tot de volgende,

Geen opmerkingen: