donderdag, oktober 04, 2007

Ooaaahgh !!................

Ik heb vannacht geslapen als een roosje...Hoe slaapt een roosje eigenlijk? Toegevouwen? Nee, dan is het beeld verkeerd, ik kan mijneigenzichzelven niet toevouwen...Geslapen als een steen...Hoe slaapt.... nee, heeft er iemand al een wakkere steen gezien?

Gek is dat ik precies nog altijd niet wakker ben... Hoe beter je slaapt hoe minder wakker je bent ?

Ik zal wel weer een nieuw pyama mogen aantrekken, ik lag weer nat in bed. Vervelend gevolg van die pillen is dat nachtelijk zweten. Soms is het héél erg ! Ik heb wel eens gehad dat ik 3 (drie!) pyama's mocht aantrekken in één nacht ! En dan zijn die pyama's werkelijk nat hé, niet gewoon klam, maar werkelijk nat!

Ik moet me dan eerst afdrogen voor ik nieuwe slaapkledij aan kan trekken. 's Morgens was ik mezelf dan helemaal, want ik heb het gevoel dat ik een zweetlucht versprei. Anny zegt dat het geen waar is, maar ik heb het gevoel, dus ... Gewoonlijk doe ik daarmee mezelf pijn, en vervloek ik die pillen nog meer...

Bij het herlezen stelde ik vast dat ik "par accident" pyamama's schreef...leuke lapsus.

Het weer is er niet meer ! Tenminste, ik kan het niet zien, 't is te mistig !

Anny heeft al een keer of drie de oprit schoongeveegd, maar er liggen weer lege bolsters van noten. Misschien denk je dat dit niet erg is, maar dan woon je niet in een streek met veel noten ! Hier zie je nu weken aan een stuk mensen met donkerbruine handen lopen, van het kuisen van de noten. Je kunt zelf bister maken van de notenbolsters (van okkernoten) je doet een pak van die bolsters in een fles, giet de fles vol met water, en laat maar staan. De bolsters zijn, als ze zacht worden van nature al bruin, en maken uw handen onuitwisbaar bruin, dus ook het water. Dit water is de beste bister die er is ! Als je er genoeg bolsters in doet, kun je er mee schrijven ! Voor wie niet weet wat bister is: de meeste meubels en houten produkten zijn niet in hun houtkleur bij u gekomen, nee, ze zijn donkerder gekleurd...met bister...
Voor mensen die graag antiek zien, het zit ook in de bruine was!enne...weet je hoe je eik een heel oud voorkomen kunt geven ? Je zet het eiken voorwerp in een goed afgesloten hok, daarbij zet je een of meerdere schalen met ammoniak. Na een nacht of iets langer, zul je zien dat het eikenhout die speciale tint van eeuwenoud krijgt. Niet voort vertellen hé, maar er wordt zo veel antiek gemaakt !
Toen ik nog in Roeselare werkte, was er een discussie in een meubelbedrijf over de al dan niet geschooldheid van een "memelwormengatenboorder"... Een man die niets anders moest doen dan gaatjes in hout boren en schieten (met een soort geweer met hagel!) om het er oud uit te laten zien... Er zijn ook machines die niets anders doen dan metalen kettingen heen en weer zwaaien. Daar houden ze de poten van de meubels tegen, zodat die er uitzien alsof er jaren tegen gestampt en gekuist werd... Bij sommigen lijmt men de schuiven gewoon, maar men voegt er nadien een stukje hout in, om de indruk te geven dat het nog handwerk is...
Ik denk dat je echt goed geschool moet zijn om nog antiek te herkennen van vals! Er wordt zelfs stof in de voegen gewreven ! Ooit zag ik een prachtig kastje met schitterende panelen in wortelhout...tot ik de meubelmaker ontmoette die het gemaakt had. Het paneel was een kartonnen (!) laagje op een laag hout, die dusdanig gekleurd en gespoten en vernist en gelakt was, dat je zou zweren dat het wortelhout was !

Het stond in een zeer dure winkel aan een navenante prijs...

Ik wou gewoon zeggen dat de oprit al wéér vol ligt met bolsters. Die dingen blijven aan je schoenen hangen, en als je dan niet echt goed je schoenen schoonveegt, dan laat je in heel het huis nette bruine vlekken na, waar wij nog weken plezier van hebben, want het duurt wel eventjes voor je die vlekken echt er uit krijgt ! En dan zie (en hoor!) ik Anny op die plekken zitten schuren. Noten zijn lekker, maar die bolsters zijn er teveel aan. Hier in de streek worden wellicht zeer weinig noten gekocht, want met een beetje geluk krijgt ieder kind er wel een "pote" van de een of de ander, en anders rapen ze de noten wel zelf die over de draad op de rijweg of het voetpad vallen.
Toen Anny klein was hadden ze een notenboom in een van de weiden staan, te staan...want nooit of te nooit is daar ook maar één noot opgekomen... Raar, want bij Bart hebben we jonge notelaars die hier en bij Herman uitgekomen waren in zijn tuin geplant, en dit jaar heeft hij de eerste noten al gegeten van zijn nog geen bomen...

Ik weet niet of een noot tweehuizig is, maar de notenboom van Anny doet er wel aan denken hé? Als er geen andere notelaar in de omgeving staat, geen noten? Nu, dan zit Bart zeker goed met zijn 4 planten. Hij had ze in één struikje bijeen geplant, nu is het een flinke struik, en wellicht worden het 4 ineengegroeide bomen?

Ik heb gelezen dat er entstof is tegen de vogelgriep, om de kippen en consorten in te enten. Dit zou het ons al een heel stuk makkelijker maken ! Hopelijk komen ze nu ook nog vlug op de markt, en dan ent ik, of laat ik mijn kippen inenten. Het jaar dat mijn kippen maanden moesten binnen blijven is een anno horribilis geweest ! Gans het jaar zagen wij dat de kippen niet liepen en legden zoals gewoonlijk! Kippen zijn niet gemaakt om steeds opgehokt te zitten! (Ook niet in die legbatterijen dus !)

Wat ik ook erg vind, is dat in dat jaar hele kudden verwilderde kippen afgeschoten en/of gevangen zijn ! Ik vond het heerlijk her en der verwilderde kippen te zien lopen, en vast te stellen dat ze terug evolueerden naar hun natuurlijke kleuren. Want zo gaat dat, laat een gedomesticeerd dier weer vrij lopen met diverse "rassen" samen, dan groeien ze terug naar de wildvorm. Zo hebben ze het europese wilde rund ook "teruggekweekt" uit een deel rassen die nog tamelijk dicht bij de oervorm zaten hebben ze voortdurend terugkruisingen gedaan tot ze terug bij het beeld kwamen van het oorspronkelijke rund.

Bij kippen gaat dit vlugger, daar de generaties korter bijeen liggen.

Waar je ook zoiets heerlijks kunt zien, is in het brusselse, waar ooit halsbandparkieten gelost werden, en die beestjes redden het perfect in ons klimaat, maar keren ook terug naar het iets kleinere formaat, handiger tegen de kou. Nu leuteren ze dat die parkieten op een onverantwoorde manier door iemand gelost werden, maar ik herinner me artikelen over de "proef" die natuurliefhebbers zouden nemen met het vrijlaten van die beestjes... Heel gek is dat niet, sommige vogelhouders doen dit regelmatig met hun van origine inlandse vogels. Stel je hebt eenpaar vinken die nestelen. Je weet dat vinkenjongen grootgebracht worden met insekten. Nu is het niet eenvoudig, en zeer tijdrovend om zelf insecten te gaan vangen, en de koop-insecten en miereneieren zeer zéér duur...Wat doe je dan ? Eens het koppel zeer vast broedt, zet je gewoon de volière open, en laat het ouderpaar in de natuur zelf insekten zoeken. De drang naar de kroost blijkt sterk genoeg om de beestjes telkens terug naar het nest te roepen. Als de jongen op het moment komen dat ze binnenkort zouden uitvliegen, sluit je na het vallen van de nacht het hok, en je hoeft maar voor een korte periode insekten te zoeken of insecten te kopen... Natuurlijk heb je dan ooit wel eens een paartje met te weinig drang naar het nest, die toch de vrijheid kiest, maar dit is een berekend risico. Nu worden er ook exoten gekweekt die in werkelijkheid insekteneters zijn, en dus proberen sommigen dat systeem ook met die exoten...en zo komen er wel eens vreemde vogels in ons wildbestand...
Dat systeem is dan natuurlijk geen bewust uitzetten, maar het is toch spelen met de mogelijkheid.

Ondertussen is men met het kweken van oorspronkelijk inheemse rassen al zo ver, dat er ook al allerlei kweekvormen en kweekkleuren zijn ontstaan, en is de druk om met zuiver insektenvoer te werken ook al heel wat minder geworden. Gevolg is dat men die risico-volle manier van kweken niet meer toepast in de praktijk, tenzij her en der een uitzondering.
Zo gebeurt ook het omgekeerde...Ik heb indertijd talrijke vogels (en andere dieren zoals egels) gered van de winterdood. Vogels die niet meer konden vluchten, letterlijk versteven van de kou ! werden door mijn (en alras ook andere) kinderen naar hier gebracht. Dan probeerden we die in de volière te laten bekomen (niet binnen in huis, het temperatuurverschil is dan te groot) en we gaven ze te eten. (Een truukje, wilde vogels nemen niet zo maar eten aan, ook al zijn ze uitgehongerd, doe wat vet aan hun pootjes, en plak daar wat zaad in. Vet is een goede voedingsstof, en al zichzelf kuisend, neemt de vogel het eerste zaad in de bek en begint te eten) Sommige vogels bleven nadien, ooit heb ik er eentje gehad die na zijn vrijlating, bij de eerste gelegenheid weer de volière binnenkwam met mij... Zo heb ik jaren een merel gehad die niet weg wou, en vrolijk zat te fluiten. Hoe oud zo'n diertje is is bijna niet te achterhalen, maar bij een merel kun je wel een en ander afleiden van de kleur van de bek, het was al een "oud" beestje.

Wellicht is dat de reden dat je op tv altijd ziet dat ze die dieren ergens ver weg lossen ???

Ik ga stoppen, tot de volgende ?

Geen opmerkingen: