donderdag, september 20, 2007

technisch, modern, hedendaags,enz...

Wonder boven wonder hadden wij in de Hardennen veul beter weer dan jullie hier in het verzopen vlaanderland...
Bijna iedereen genoot dan ook van de mooie uitstappen, en de enige regenvlaag die ze zagen, was vanachter de ramen van het restaurant waar ze het middagmaal hadden genuttigd...Toe ze buiten kwamen was het al weer bijna opgedroogd.
Maar dat was niet de historie die ik je wou vertellen...zie maar de titel van het haartikel...

Dinsdagavond waren er enkelen wat blijven hangen aan de bar, ik was er niet bij, dus ik heb het verhaal alleen gedistilleerd uit de wilde verhalen dienomtrent...
Omstreeks halftwaalf trok onze nagelnieuwe voorzitter met zijne gade kamerwaarts, en daarbegint onze historie !

Zoals je nu in veel hotels ziet, moet je de kamerdeur openen met zo'n soortement bankkaartje.

(Ik hoorde naar aanleiding van het gebeurde nog een veel gekker verhaal... Ooit sliepen enkele collega's tijdens een congres in een hotel, en enkelen hadden serieus de bloempjes buitengezet, waren goed beladen met exotische dranken terug in het hotel aangekomen, naar hun kamer gesukkeld, en kwamen na enkele minuten beteuterd terug beneden... De sleutel was stuk... Eén had het elektronische kaartje in de deurgleuf gestopt, en was dan beginnen draaien aan de "sleutel"...Kaartje kapot...)

Onze voorzitter haalde op de correcte manier het kaartje door de gleuf, maar niets gebeurde. Hij herhaalde dit diverse keren, eens uiterst traag eens heel snel, maar niets hielp, het deurtje bleef dicht...
Hij dus naar beneden, misschien moest dat kaartje opnieuw opgeladen worden... Terug naar boven, zelfde scenario...Weer naar beneden, nu kwam de baliebediende mee naar boven met de Mastercard, maar helaas, driewerf helaas...Het resultaat was en bleef noppes, nothing, rien de knots...

De man van dienst probeerde dan het slot open te prutsen met een tournevis (een waalse schroevendraaier), dan met een botermes...niets... Hij begon dan de "sjambrang" (een waalse deurlijst ) er af te halen, dat ging gepaard met geklop en gehamer en gevloek...en alras stonden de andere gangbewoners (gelukkig maar 2 koppels) buiten in hun pyamaatje...Eentje heel slaperig en met heel kleine oogjes...Iedereen bekeek de ramp, en gaf commentaar, maar niets vermocht de deur ook maar één millimeter open te krijgen...

Teneinde raad gaf de bediende aan de voorzitter en zijne madame een andere kamer, en enkele benodigdheden zoals een stukje hotelzeep en diergelijke...Het koppel had geen slaapkleren, geen kledij om 's morgens verse kleren aan te doen en ging heel ongelukkig slapen.

Aan de ontbijttafel hoorden wij het hele verhaal, en zaten de twee nog wat ongelukkig te zijn, ondanks het gelach van de sympathiserende collegae...
Na het ontbijt zag ik Thieu, de voorzitter in casu, in de gang," En ?" vroeg ik..."Hij daar daar nu voor mijn deur gekomen met een hele dikke boek, als hij dat nog allemaal moet lezen..." was het moedeloze antwoord... Amper een minuut later hoorden we gejuich, de kamer was open, terwijl ik nog bij Thieu stond " Zie je wel" zei ik, ""lezen" helpt altijd..."... Voor de nederlanders onder mijn lezers moet ik zeggen dat voor bidden in het vlaams ook wel het woord lezen wordt gebruikt... Tju, het is altijd een beetje stom als je de pointe moet uitleggen hé ?

Ik heb ook eens iets voorgehad met die kaartjes om de deur te openen... Ik was naar beneden gegaan, de deur gewoon dichtgetrokken, toen mijn frank viel (het is al een paar jaar geleden, er waren nog geen euro's)ik had dat klotekaartje op de tv laten liggen... Ik naar de receptie, maar dat bleek geen probleem, ik moest mijn kamernummer zeggen, en ze maakten gewoon een nieuw kaartje aan...Ik had alleen een "sleutel" meer dan voordien...

Ik hoorde natuurlijk diverse story's over die kaartjes, nu met dat avontuur... Iemand had voor gehad dat ze niet meer binnenraakte met haar kaartje, in de receptie vroegen ze of ze het misschien bij haar GSM bewaarde ??? Misschien is het veiliger, maar sorry, geef mij maar weer de oude tijd van de sleutels... Ik kreeg toevallig terwijl we weg waren een boek toegestuurd van Conrad, een bedrijf van electriek en elektronica, daar staat een nieuwerwets slot in, waarin je het deurslot kunt vervangen door een vingerafdrukkenlezer (oef)... Ik vraag me af, als je eens per ongeluk in je vinger snijd, raak je dan niet meer binnen tot het mooi genezen is ??? Hopelijk rest er geen litteken, of het is voorgoed om zeep ! Wat gaan ze nog allemaal uitvinden... Er zijn nu al auto's die allergisch (algerisch zou Luc c grinniken) zijn aan de geur van alcohol, en niet willen starten als je één pintje dronk...
Ooit was het de bedoeling dat de machine in dienst stond van de mens...het is nu bijna omgekeerd...

Eigenlijk is het nogal dikwijls zo...Toen de vakbond bemerkte dat de bouwvakarbeider nogal dikwijls moest staan werken in van de druilige weer van bij ons, je weet wel, het regent niet echt maar je wordt wel zeiknat...Toen eistten we voor die sukkelaars dat ze regenkledij zouden krijgen...Na veel zagen en klagen en dreigen, verkregen we regenkledij voor onze arbeiders, oef...Tot bleek dat die dingen twee gevolgen hadden die we niet hadden voorzien ! Die dingen waren niet alleen waterdicht van buiten naar binnen, maar ook van binnen naar buiten, en de arbeiders waren even nat als voorheen, maar nu van hun eigen zweet in plaats van de regen...en de werkgevers lieten de arbeiders nu ook in de regen werken, ze hadden toch regenkledij niet???

Ik denk dat het met al die machines en electronica ook zo is, we lossen één probleempje op, en creëren er een heleboel nieuwe mee... God weet dat we niet meer zouden kunnen leven zonder al de hulpmiddelen die ons omringen, maar is dat niet erg ??? Niet zolang geleden was er een ganse dag zonder elektriciteit... je kunt je niet voorstellen hoe erg dat is ! De elektriciteit staat ons niet echt meer ten dienste, we zijn er afhankelijk van geworden...

Gelukkig dat er nu en dan zo'n klein rampje gebeurt...dan kunnen we nog eens lachen met ons eigen kleinheid...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: