zondag, september 16, 2007

scheepslift

Ik kreeg zo net een mailtje van mijn zus, ze heeft een daguitstap meegemaakt naar Thieu-Strépy, om een bezoek te brengen aan de scheepsliften.
Ik heb dat ding een keer of drie bezocht, een keer bij de opbouw, dan een keer als de boel ineengezakt was en ze herbegonnen waren, en dan als het er was...Maar ik heb het niet zien werken, er passeert daar maan één boot per maand...allee, dat zal wel overdreven zijn, en hopelijk heeft de bouw van dat spel een opleving van de scheepsvaart veroorzaakt, maar op dat moment was dat veeleer een symbool van de rechtvaardige verdeling der gelden tussen Vlaanderen en Wallonië... Een haven in Zeebrugge moest een scheepslift geven in Thieu...Ook al was er voor Zeebrugge een noodzaak en een zekere toekomst, en was de vrees groot dat die scheepslift een miskleun zou worden zoals het hellend vlak te Roncquières...
Voor mij zijn dat schitterende monumenten van het belgische wanbeleid...
Denk niet dat ik er zo ene ben die alles naar vlaanderen wil trekken, bijlange na nie, maar geld wegwerpen omdat er een zogezegd evenwicht moet betracht worden...nee, dat kan er bij mij niet in. Doe ernstige inspanningen in plaats van geld weg te smijten ! Kijk nu naar het Waals Marshallplan, hadden ze nu het geld van Ronquières (en dat van Thieu Strépy?) nu kunnen investeren ter stimulans van de Waalse industrie, dan zouden ze nogal wat meer kunnen dan nu, en het lijkt nu al naar een succes te evolueren!
Bovendien, jaren aan een stuk hebben duizenden Vlamingen de trein gepakt richting Wallonie om daar te werken in de koolmijnen, de staalindustrie en dergelijke meer. Als nu het werk meer in Vlaanderen te vinden is, die treinen zijn er nog, en als de Walen willen, kunnen ze hier ook komen werken. In de randgebieden zien we dat het wel kan, en dat zelfs veel Fransen komen werken in de hoek van West Vlaanderen. Dat lijkt ons logisch, maar hier moeten ze hun tijd verdoen met ruzie maken over de verdeling...
Zie je vlaanderen al als een staat in europa ? Och here, dat klein dingske, België is al twee keer niets, wat zouden we dan gesplitst betekenen ??? En dat er in Wallonië zijn die aansluiting willen bij het grote Frankrijk...Laat ze ook rap wakker worden, ze zouden ook eerst een paar eeuwen de rol kunnen overnemen die Le Nord zolang heeft moeten ondergaan... Als ze nu denken op de tweede rang te zitten, dan pas zouden ze weten wat het is als ze aan de staart van La douce France hangen.
Nu ja, laat iedereen maar dromen...Zolang we maar niet moeten wakker worden in een verscheurde staat...Misschien hebben we het te goed ?

Vandaag is het rommelmarkt in Zegelsem, dat is altijd een heel mooie markt, maar ik ga weer niet, ik weet niet wat het is, maar ik heb nog steeds geen ...bovendien zit ik al enkele dagen met pijn die niet overgaat...

Ik moet nog wat bankieren voor ik vertrek. Ik word stilaan een full-time bankier, ik doe uiteraard mijn eigen verrichtingen, maar ook die van tanteke, en natuurlijk ook die van Veerle, en daar is nu ook Frederik bij gekomen... Het ambetante is dat het allemaal verschillende banken zijn, elk met zijn eigen beveiligingssystemen. Sommige werken met van die soortement rekeningmachientjes om een cijfercode te krijgen, maar ook daar zijn de systemen verschillend...Ik heb hier dan ook voor iedereen een boekje met de werkwijze bij me...en dat allemaal omdat er blijkbaar her of der moeilijkheden zijn geweest...Moeilijkheden die er gekomen zijn door dat mensen domweg hun gegevens geven op vraag van bepaalde malafide websites... Beveilig dan maar al wat je wil...

Ik ga voor tanteke voor de eerste keer aan haar spaarcenten moeten beginnen, deze maand gaf ze een paar honderd euro meer uit dan haar inkomsten, en het gaat steeds sneller...Ze krijgt steeds meer de dokter op bezoek, en moet steeds meer medicatie nemen... Ik moet maar geloven dat het allemaal correct wordt gedaan, want ik heb daar geen enkel zicht op... Als ze bv enkele mensen dezelfde pillen geven uit één pot ? Ik moet maar vertrouwen hebben...
Nu ja, ik moet ook zeggen dat ze daar zeer goed verzorgd worden, en dat er niets op wijst dat het niet in orde zou zijn, je hebt er alleen geen kijk op, je MOET ze wel vertrouwen...

Vrijdag laatst zeiden we aan tante dat we nog brood moesten halen, en we moesten er voor haar ook een meebrengen...Het is gek, soms klapt ze heel verstandig, en dan slaat ze plots helemaal door. Heel het gebouw daar is van haar, en gebouwd door nonkel Julien achter zijn uren... De sociaalassistente vertelde dat ze soms voorbij komt gewandeld, en dan steekt ze een stukje kleurig papier omhoog, en vormt met overdreven lipgebaren "Mag ik dat hebben ?" en loopt dan gelukkig met haar nieuwe bezit door... Haar kasten zijn nog steeds altijd op slot, zodat ze geen dingen meer kan wegstoppen, want ze "hamstert" ook uit de kamers van andere bewoners...

Ze heeft er nu een "vriend", ze zit handje in handje en wisselt zoentjes uit... Eén keer kwam hij mee naar de cafétaria, en ik trakteerde hem mee, de madame die de bar houdt vezelde me toe dat ik hem niet moest meebrengen, want dat het er ene was die steeds probeerde voor niets te drinken...Hebt dan al eens een vriend... Hoe zeg je tegen een stokoud kind-meisje dat ze slechte vrienden heeft ???

Mizerie, mizerie... Nu schepen wij hem iedere keer met een excuus af. Ik heb er eigenlijk ook geen lust voor iedere week ook nog een vreemde étranger een pint te offreren... Ik rij al iedere week er naar toe, betaal haar iedere keer een pint, en doe haar was...(Allee, dat laatste doet Anny) en al wat ik doe is nu en dan eens op haar kosten wat waspoeder kopen...en lang niet genoeg om de rekening van den elektriek te betalen. Het kan mij niet schelen iets voor haar te doen, maar toch niet ook nog voor haar "vriend"...

Enfin, ik ga sluiten, je weet dat je me enkele dagen moet missen hé... tot binnen enkele dagen?

Geen opmerkingen: