woensdag, september 05, 2007

mezen

Toen ik mij vanmorgen stond te wassen zag ik in de notenboom kleine vogeltjes heen en weer hippen. Door dat er in dat raam zo'n weersbestendige hor zit, zie ik alleen de beweging, maar geen details. Ik ging naar mijn slaapkamer en stampte even op de grond, Anny kent dit sein, en kwam naar de gang, vragen wat ik nu weer nodig had...Ik vertelde haar van de kleine vogeltjes, en zei ging kijken door het zijraampje van de voordeur...Het waren inderdaad meesjes, waarschijnlijk een nest koolmeesjes die nog maar net het nest had verlaten. Anny stond er verscheidene minuten te genieten, en toen ik gewassen was en mijn kleren aan had, ben ik ook beneden nog wat staan kijken naar die gekke vogeltjes die voor het eerst in die grote wijde wereld kwamen, en daarvoor mijn notelaar hadden uitgekozen.
Hoogstwaarschijnlijk hebben ze in één van de nestkastjes die we her en der hebben opgehangen gewoond, en dan is of mijn linde, of de notelaar de dichtste boom.
Ik heb ergens nog dia's liggen van zo'n mezennestje die pas was uitgevlogen, en enkele van die jongen waren nog niet gediplomeerd als vlieger...Eentje landde op de hand van Anny, en bleef daar doodsbang zitten hijgen. Een prachtige dia, maar op de dia zie je en hoor je niet het gekijf van de twee boze en verontruste ouders...
In mijn tuin (en vooral in en rond mijn kippenhok) zitten ook honderden huismussen, je weet wel die dieren die op uitsterven staan...maar hier zeker niet ! Als je het kippenhok binnenkomt, heb je alle kans dat je een kijvende file drummende mussen ziet voor het gat dat eigenlijk dient voor de kippen als in- en uitgang... Wee de kip die op dat moment toevallig juist binnen of buiten wilde stappen ! De mussen vliegen tegen hem aan, landen zelfs op zijn rug en verschrikken de anders zo kalme kippen tot op paniek-hoogte.
In de winter zitten er niet alleen mussen, dan zie je ook heggemussen en winterkoninkjes en soms zelfs een merel in het kippenhok. Ooit zag ik tot mijn verbazing een drietal mussen in een oude vogelkooi in paniek fladderen. Ze waren de kooi binnen geraakt, maar wellicht had door een beweging van de kooi die er wankel stond tussen ander oude bazaar het deurtje een zwaai gemaakt en scheen de kooi dicht... Ik heb de kooi moeten openmaken, anders vlogen die beestjes zich steenstokke dood tegen de tralies van een niet gesloten kooi...
Ik denk dat de helft van mijn kippevoer opgaat aan wildvogels...Maar ik weet dat zij in de zomer mijn wilde tuin grotendeels vrijhouden van insekten, en voor wat hoort wat !
Zeker nu in dat boek "Dode Lente" heb gelezen, en de gevolgen ken van onverantwoord gebruik van insekticiden en herbiciden !
Vivan de natuur en zijn eigen opkuisers...
Onlangs was Anny geschrokken van een plots bewegend iets op de rand van mijn bovenste tuinvijver... Geschrokken stond ze stil, en zag een mooie groene kikker op het muurtje van de vijverwand wegwippen... Ook dat zijn opkuisers, en meer nog de drie vier dikke padden die ergens in de tuin rondkruipen...
Dat doet me denken aan Luc (vis)...Toen we laatst na het vissen in Wannegem bij hem thuis in de tuin aan de après-fishing zaten, kwam er plots uit zijn tuin een kleine egel gewandeld. We zaten hem rustig te bekijken, tot Geert er kwam, en de egel eens van dicht wilde bekijken. Het beestje rolde zich op tot een stekelig bolletje. Cecile ging ook een nader en vroeg waar zijn kop zat...Luc antwoorde doodserieus "aan de voorkant"... We lagen plat van het lachen... Luc had er een emmer waterplanten klaargezet voor in mijn vijvers, en natuurlijk ben ik die dan vergeten...de egel was door alle serieuzere dingen heen geraakt...

Luc zei ook dat de egel moest blijven, want ook dat beest eet venijn.

Ik hoorde ons moeder dikwijls vertellen van héél lang geleden dat er een dame was in hun omtrek die een tamme egel had, ze moest maar eens roepen en de egel kwam af, recht naar zijn teljoorke met melk...
Wijzelf hebben hier ooit een egel overwinterd... Een kleine egel zat op een koude winterdag in onze hof, totaal verkleumd... We hebben het beestje voorzichtig opgepakt (je pakt een egel altijd voorzichtig aan...)en in een lleg compartiment van onze volière gezet, met wat melk en een potje met hondenkoeken... Het beestje at zich dik en rond die winter, en toen het weer warm werd hebben we het weer uitgezet in de tuin, maar al na enkele dagen was het verdwenen... Zo hebben wij ook verscheidene merels en één lijster gered, die dubbeltoe van de kou en de honger in een bolleke op de grond zaten... We namen die ook liefdevol op en gaven die de ganse winter eten en drinken, en lieten ze in het voorjaar weer gaan. Eén is er gebleven, die fladderde iedere keer met ons mee de volière in... Hij heeft ons nog vele jaren verheugd met zijn gezang. Gek dat er maar één was van al die tientallen, die verkoos te blijven aan de vleespotten van Egypte...Vrijheid moet toch een kostelijk goed zijn!

Gisteren heb ik, voor het eerst sinds lang, weer wat zitten prutsen...Het ging, maar vandaag heb ik weer meer pijn. Het is ook al weer nu bijna 4 dagen geleden dat ik eens kon sch..., ik ben nu al drie dagen weer dinges aan 't pakken om te kunnen gaan, maar noppes...
Weet je wat er gek is ??? Ik ben in die enkele dagen niet verdikt, eerder verlicht... Wie kan er mij dat uitleggen???
Enfin, ik zal jullie niet lastig vallen met die strontaffaires, je hoort er al genoeg over de "belgische" politiek... Heb jij ook die vragenlijst gekregen over de toekomst van ons landje ??

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: