vrijdag, september 21, 2007

Luizen

Toen ik - héééééél lang geleden - een klein mannetje was, hadden wij heel soms luizen in de klas. Wij wisten dan ook altijd precies de bron van die luizen, dat waren de kinderen van 't Garretje, een klein steegje met heel kleine huisjes en wat vuilere kinderen dan wij (gewoonlijk) waren. Ze werden door masoeur veel meer in de gaten gehouden, omwille van die luizen, dacht ik...

Ik heb hier een oud boek, en daarin staat inderdaad dat luizen een gezeliig thuis vinden bij vuile mensen, en dat propere mensen zelden of nooit daarmee geconfronteerd worden. Een strenge hygiëne is voldoende om de luizenplaag in te dijken...

We schrijven nu 2007, meer dan 50 jaar later...
Er is iets geks gebeurd !
Ik lig hier voor de zoveelste keer met een briefje bij me dat er in de school van mijn kleinkinderen luizen zijn opgedoken...
Dat zijn niet de luizen van in mijne tijd, nee, in tegendeel, want nu lees ik dat luizen hoofdzakelijk voorkomen bij heel propere mensen, dat ze helemaal niet kunnen leven op vervuilde koppen...
Ze zijn ook veel moeilijker uit te roeien, want ze zijn meestal resistent tegen enkele van de bestrijdingsmiddelen... Dan wordt er aangeraden om bestrijdingsmiddelen te halen bij de apotheker uit een andere groep (?), hopende dat de luizen nog niet resistent zijn tegen die middelen, en meewerken aan het grote project om luizen aan alle produkten resistent te maken?
Ik heb de indruk dat die nieuwe luizensoort misschien heel gemakkelijk weg te krijgen is! Blijkbaar is de luis een produkt van reinheid, dus denk ik erover om mijn kleinkinderen aan te raden er bij te lopen zoals de dieë van 't Garretje, vuil, ongewassen en wat riekend...Aan properteit verslaafde luizen moeten daaraan of kapot, of vluchten naar de sukkel die zich nog wast...

Denk je dat ik overdrijf? Nee hoor, ik schrijf hier de officiële waarheid, de waarheid die ons dus opgedrongen wordt door de overheid. Ik kan nog steeds niet geloven dat de luizen momenteel plots een produkt van properheid, van hygiëne zouden zijn...Wel kan ik geloven dat luizen steeds meer resistent zijn tegen allerlei bestrijdingsmiddelen, en dat ze dus steeds moeilijker uit te roeien zijn. Dus springen ze vrolijk van kinderhoofdje op kinderhoofdje...proper of niet.
Ik herinner me heel goed dat mijn zus met luizen naar huis kwam, zodra er ook maar één luis in de klas kwam, terwijl mijn broer en ik in de zelfde school helemaal geen luizen kregen. Blijkbaar is dus het ene type aantrekkelijker voor de luizen dan de andere, en daar mijn zuster véél properderderder was dan haar beide broertjes hadden de luizen toen al eerder moeten opteren voor ons dan voor haar, maar nee, ze kozen madame propre...Dus heeft volgens mijn bescheiden mening vuil of proper en weinig of niets mee te maken.
(Ik zit hier nu al heel de tijd te krabben - gek dat zelfs praten over die beestjes jeuk veroorzaakt !)
Waarom de luizen dan eerder bij de "vuile" mensen zaten??? Gewoon omdat die ouders er niet de moeite voor deden om de luizen te bestrijden, en misschien niet dezelfde middelen hadden om de bestrijdingsmiddelen aan te kopen???
En nu ? Anno 2007 ????
Nog altijd hetzelfde, maar misschien moeten we nu niet meer praten over bestrijdingsmiddelen kunnen aanschaffen...alleen nog maar over voldoende aandacht voor je kind om hem of haar te van de luizen af te helpen... Want dat lijken mij de nieuwe slachtoffertjes...en als je dan kleinkinderen hebt van het type van mijn zus, dan komen die regelmatig met een nieuwe luizenbevolking naar huis...Dan zegt Veerle, ik krijg die beesten niet kapot, maar wellicht is het oeverloos vechten tegen steeds nieuwe volkeren die volledige hoofdverhuizingen uitvoeren naar de lekkerste kopjes.... Bestrijd maar, als er ergen in de klas één of meer klasgenootjes zitten die zich niets van die luizen aantrekken, en vrolijk verder kweken om de ganse klas, ja zelfs school regelmatig te bevoorraden van heelder nieuwe luizenstammen ... Misschien moeten we weer het oude gebed in voeren: "Van de Noormannen, verlos ons Heer", waarbij we noormannen vervangen door luizen...
En, heren professoren, bekijk de zaak eens nuchter, luizen gedijen schitterend op zowel vuile ongewassen koppen als op propere nette kinderhoofdjes...De bestrijding is verkeerd ! Als men de luizen wil weg krijgen, dan moet men de bron zien te vinden, en daar optreden. Dit betekent dat men de luizen beter in klasverband (schoolverband) kan bestrijden, dan zorgvuldig toezien van waar (bij wie) de eerste nieuwe luizen te voorschijn komen, en daar naar de bron gaan...en die proberen te overtuigen van het nut van de bestrijding en hen desnoods daarin helpen...Wedden dat je dan niet steeds opnieuw zult hervallen ????

Maar ja, dat kan niet, dat mag niet, want dan zou je treden in het gebied van de privacy, zou je stigmatiseren en noem maar op, en dus offer je de ganse klas op met jeuk... Ik heb in deze (en in veel andere) het kriebelige gevoel dat we onszelf aan het vastrijden zijn, onder het mom van de individuele vrijheid... Vroeger werden we in toom gehouden, kregen we lijfstraffen, werden we thuis nog eens gestraft omdat we verkeerd deden in de school enz, enz...Nu is mijn kind heilig kind, daaraan mag niet geraakt worden, ook al is het een ettertje ! Omgekeerd mag het kind nu alles zeggen en verbaal straffeloos pesten en kleineren, maar het slachtoffer die verbaal niet zo sterk is mag zich niet manu militari verdedigen... Men heeft de zaak omgekeerd ! Vroeger werd je gepest door "machthebbers" in de groep, en in de klas waren de machthebbers de lichamelijk sterkeren. De gepesten waren diegenen die zich niet konden verdedigen tegen die stoere bonken. De enigen die niet gepest werden, waren de sterken die ze niet aankonden, of waarvan ze wisten dat ze op zijn minst ook schade zouden lijden... Nu is het omgekeerd, de sterkeren mogen niet meer optreden, geweld is des duivels, je moet alles uitpraten...Maar heb je ook al eens opgemerkt dat nogal dikwijls de lichamelijk sterksten helemaal niet zo sterk zijn verbaal ??? En dus worden nu de sterken gepest, en als ze durven uithalen, dan worden ze gestraft omdat ze geweldadig zijn...

Oh, ik ben ook tegen pesten, en dankte het aan mijn sterke vuisten dat ik niet gepest werd, ondanks het feit dat ik steeds driedubbel ingeduffeld moest rondlopen, uit schrik dat ik weer eens ziek zou worden....En ja, ik pestte ook wel eens, maar alleen diegenen die het waagden mijn vrienden te pesten. In die tijd ontstond er automatisch een soort evenwicht, en ik kan mij geen enkel geval herinneren van kinderen die zich zo erg gepest voelden dat zij zelfmoordneigingen hadden...Nu wel, in het nieuwe systeem, het systeem tegen pesten...dat er alleen is om de verbaal sterkeren de macht te bezorgen...en gekwetst worden met woorden is véél erger dan een bloedneus geklopt worden! Een bloedneus stopt en is voorbij, een sneer blijft snijden, en wordt door de rest opgeraapt om telkens weer te snijden in het amper geheelde zieltje... Laat de kinderen weer zelf hun evenwicht vinden, betuttel niet steeds ! En geef gerust een klets op de broek, ze gaan er niet van dood, en het heeft het voordeel dat het kind gecorrigeerd wordt, en dat de woede bij de opvoeder niet ondergronds blijft rijzen tot er onverantwoorde dingen gebeuren... Het zijn precies de mensen die niet "gewelddadig" zijn, die plots kunnen uitbarsten in een nietsontziende woede, en die dan ongelukken doen !

Oh ja, ik weet wel dat geweld verkeerd is, vermijd het dan ook, met een corrigerend optreden, en pak de kinderen aan met middelen die ze begrijpen en ook herkennen als straf. We zeggen allemaal dat het verkeerd is een hond te straffen voor een feit die meer dan een uur geleden is gebeurd; denk je dat een kind zoveel anders is ????

Heb je gezien dat het nog niet regent ? maar het is wel straf bewolkt.

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: