zaterdag, september 01, 2007

Banden plakken...

De band van het wiel van, nee niet van Piet Paaltjes, maar van mijn zolderwagentje is lek. Ik kan makkelijk aan de binnenband, maar ik geraak maar niet aan solutie en aan rubberenlakjes...

De dichtstbijste (leuk woord hé) vélomaker is in Brakel...Ik zal daar naar toe gaan als ik eens moet gaan winkelen... Ik kan toch moeilijk zo ver rijden juist voor een tubeke lijn en rubberlakjes...
Ik vroeg het bij de smid in Horebeke, en zo weet ik dat er vroeger vélomakers waren in boekel en een aan den herreweg... Toen ze dat zei, herinnerde ik me dat daar indertijd inderdaad vélowinkels waren, maar die zijn allemaal allang verdwenen...
Dat is één van de vele beroepen die aan het wegdijmsteren zijn. Gisteren of eergisteren hoorde ik in het nieuws dat de nmbs zal pogen in ieder groot station ook een fiestenverhuur te installeren, met een eigen hersteldienst voor de vélo's...Ze zullen een opleiding voor fietsenherstellers moeten oprichten ook !
Wat er ook heel vlug verdwenen is, zijn de kleine benzinestations in de gemeenten... Door de nieuwe milieuwetgeving en belastingen, zijn die allemaal op enkele jaren tijd verdwenen. Wat ons nog rest zijn grote onpersoonlijke benzinestations, waar je in de meeste gevallen zelf moet tanken. Geen gezellig praatje meer tegen Godelieve, geen nieuwtjes meer uit de parochie bij Georges...Nee, zelf staan tanken in de regen.
Ik herinner me nog de tijd dat ik moest omrijden om een benzinestation te vinden waar je met de kaart kon betalen...Nu moet je zoeken om er één te vinden waar je nog normaal kunt betalen...

Waar zijn we mee bezig ?

Toen we hier kwamen wonen stopte pijpke, een boerke van hier beneden, om te vertellen hoeveel werk hij had en hoe gepresseerd hij was... Nu rijden, pardon vliegen ze hier voorbij met enorme tractoren waarin ze torenhoog boven het voetvolk uit prijken, en bewerken 's nachts het veld, want overdag gaan ze gewoon werken, en doet de vrouw de beesten... En waar ze zelf nog echt boer zijn, moet je niet denken aan de boer die nooit gedaan heeft, nee, denk aan de boer die zijn dagen voor een groot stuk moet vullen met administratie, aanvragen om toelagen voor het braak liggen, aanvragen voor toelagen bij het slachten van koeien, toelagen bij ...

Ik hoorde een boer zeggen dat ze tegenwoordig veel meer kunnen verdien aan het beheren van al die papieren dan aan het bewerken van hun land.

Waar zijn we mee bezig ?

Kinderen kunnen en mogen niet meer ravotten, kunnen en mogen niet meer spelen in de bossen (verboden van buiten de wandelwegen te stappen), kunnen en mogen niet meer vissen in de beek naar stekelingen, kunnen en mogen geen boog meer maken met een tak van een boom, kunnen en mogen niet meer in een boom kruipen om een vogelnest te bekijken, kunnen en mogen geen kind meer zijn...
Ewoud en Lieselotte gaan mee met ma en pa om te gaan joggen, want echt met een hele bende jongens spelen en lopen op de weg, dat kan niet meer...

Waar zijn we mee bezig ??

Ik doe nogal eens mee aan het invullen van enquetes op internet...Vandaag vulde ik er een in voor de VRT, waar één van de vragen was : denkt u dat België nog zal bestaan in 2020...

Waar zijn ze mee bezig ?

Hebt u zichzelf al ooit die vraag gesteld ? Is het niet zo, dat u, door het simpelweg lezen van die vraag, ook er begint over te denken ? Met andere woorden, is het niet zo dat VRT bezig is de bevolking ergens in een richting te duwen ? (Zij noemen dat dan wellicht bewust maken)

Waar zijn we mee bezig ?

Zowel op VRT als op VTM, moet je tegenwoordig veel meer naar heruitzendingen kijken dan naar nieuwe dingen, maar dat geeft je een kleine inkijk in de werkwijze van die mediamastodonten... Je moet eens naar de eerste uitzendingen kijken van de kampioenen, of van de kotmadam...om beide zenders naast elkaar te stellen. Vergelijk die eerste uitzendingen eens met de huidige nieuwe van die reeksen, valt jou ook op hoe goedkoop de humor nu is en hoe fijn vroeger ? Hoe van langs om meer de kluchten altijd over sex lijken te gaan?

Waar zijn we mee bezig ?

Misschien denk je dat die ouwen weer aan 't zagen is, maar als je eens diep in zelf kijkt, dan zul je mij moeten gelijk geven, het leven is niet meer zoals vroeger, we worden meer en meer in een stramien gedwongen, alles moet vlug gaan, alles moet gereglementeerd worden, voor alles is er wel een wet of een regel opgesteld, en ons vermaak is ook al in handen van een of enkele groepen die ons ook in hun richting wringen... Kun jij me nog dingen opnoemen die je buitenhuis kunt en moogt doen zonder dat er een reglement is die bepaald hoe en hoever je het kunt en of moogt doen?

lig er maar eens wakker van ! wordt maar wakker, want uw tijd is de uwe niet meer !


tot de volgende !

1 opmerking:

Anoniem zei

Antoon,
In de Bergstraat te Oudenaarde is er ook een fietswinkel in Nederename ook een en aan het station te Oudenaarde staat er een automaat met fietsonderdelen en reparatiebenodigdheden
Groeten
Eddy