maandag, augustus 27, 2007

min of meer

Vannacht bij tussenpozen beetje geslapen, veel gedacht...
Op een gegeven moment begon ik, om de tijd te passeren, weer eens aan woordspelletjes te doen. Ben ik dan vlug in slaap gevallen, of wat dan ook, ik herinner me er maar ééntje van...
Min of meer, gekke uitdrukking, doet me denken aan de biechtstoel, zo van 100 maal gevloekt eerwaarde vader, min of meer...
Is dan dan minder meer of meer min ? Geef mij maar het laatste, daar heb je nog iets aan, ook al mag je die vangst niet mee naar huis nemen, maar zelfs een verloren uurtje aan het water met een meermin... Niet te min, eerder meer van dat...

De pijn is toch al wat beter... heb er toch van genoten, prachtige dieren gezien, en misschien ben ik een malloot, maar mij doet het iets te weten dat dit de dieren waren die onze voorvaders hebben ontwikkeld, specifiek om aan hun behoeften te voldoen.
En als ik hier een weide zie met het roodbonte oostvlaamse koeienras, dan heb ik steeds het gevoel dat die in het landschap passen, wat ik niet kan zeggen van die misvormde dikbillen.
Ooit hoorde ik onze veearts zeggen dat die dikbillen eigenlijk dezelfde afwijking zijn als bij de mensen de mongooltjes... Ik weet niet in hoeverre die uitleg wetenschappelijk onderbouwd is, maar ik weet één ding zeker, als de mens zich niet intens zou bezig houden met die dikbillige beesten, dan zouden ze in één generatie zo goed als uitgestorven zijn ! Die beesten kunnen immers niet zelfstandig kalven, ieder kalf wordt er geboren via keizersnede... Nu weet ik dat er bij de mensen dametjes zijn die een keizerssnede prefereren omwille van de pijn, maar bij die koeien is het zo dat het kalf gewoon te dik is, en niet langs de natuurlijke weg naar buiten kan !

In puyenbroek zagen we de casselse koeien, volledig rood, veel zwaarder dan de roodbonte, maar toch heel mooie normale koebeesten. We zagen er ook het blauwwitte ras, maar de normale vorm, niet die wanstaltige dikbillen...
Die dikbillen hebben maar één verdienste: ze hebben me toegelaten om aan mijn kleindochters uit te leggen dat er beesten zijn die speciaal gekweekt worden om opgegeten te worden...de andere koeien die, die geven die lekkere melk !
Het is wat tegenwoordig met de kleinkinderen, in de school worden ze blijkbaar opgeleid om ten alle prijze alle leven te beschermen... Vorige week hadden we van die heerlijke Bouchot-mosselen meegebracht (véél lekkerder dan de zeeuwse !), en ze hebben heel de maaltijd zitten zagen over het levend koken van die arme beestjes... (Je bakt een biefstuk toch ook in de pan? Ja maar die biefstuk is van een dood beest! Maar je hebt die koe toch ook dood moeten maken? Ja, maar niet op zo'n wrede en langdurige manier als die arme mosseltjes...)
Smakelijk...

Is het nu goed dat de kinderen bewust zijn van alle leven??? Ik denk het niet, en voor Luc courgette weer in zijn pen klimt, wil ik herhalen : denken ! Wat de vegetariërs ook mogen vertellen, de wetenschappers menen dat het de toevoeging van dierlijke produkten aan de voeding is die oorzaak is geweest van de verdere ontwikkeling van de hersenen, dus van het denken ! Ik weet niet of terugkeer naar een volledig plantaardig menu zou veroorzaken dat onze nakomelingen weer door de takken van de bomen zouden zwieren, maar ik wens het ook niet uit te proberen ! na !

Gisteren kon je ook van bijna alle diersoorten specimens kopen, dus hebben we nu een dan met een boogje rond bepaalde vakken heengewandeld... Toch kreeg ik te horen: Opa zou jij geen zo'n kippetjes meedoen, die zij zo mooi... Nee, ik heb al kippen genoeg, en die van opa zijn toch ook mooi, ja, maar anders...
Dat kan ik niet ontkennen, ze zijn anders mooi... Net zoals een engelse bulldog heel anders mooi is dan een afgaanse windhond...
En ik was er zelf een beetje de schuld aan, ik had hen verteld dat de brabander voor opa de mooiste kip was die er bestond...Maar opa, waarom wil je die kippen dan niet? Omdat die kippen graag vliegen, en een heel grote uitloop moeten hebben om echt gelukkig te zijn, en opa maar een klein plaatsje heeft voor kippen en voor een klein beloop de mooiste en liefste kippen heeft van gans de wereld... Dan knikken ze heel wijs... Nonkel Bart zou dan die andere kippen kunnen houden? Ja, nonkel Bart heeft ruimte zat...Maar hij houdt van die gekke kippen van opa...

De kinderen zijn bij ons, Veerle is naar de rugschool...Dus hoor ik in de achtergrond voortduren het lawaai van die dwaze tekenfilms op nickleodeon, nu en dan onderbroken door een vraag naar snoep, naar chips naar....Maar ze zijn heel braaf.
Ik vraag me wel af in welke richting hun esthetisch gevoel zich zal ontwikkelen met al die aartslelijke tekenfilmfiguren en poppen... Geef mij maar de disneyfilmpjes, de daffyducks, de kat en muis, de biebiep van de roadrunner en dies meer, die waren tenminste mooi getekend ! Nu kijken ze naar een spons die betweterig is...
Dat doet mij op iets denken... Ik herinner me dat ik ooit aan ons ma vroeg, om mij om....uur naar beneden te roepen, er was iets over het stenen tijdperk op tv, en ik was daarover aan het leren. Ons moeder riep me, ik naar beneden, en daar begon...Fred flinstone voor de eerste keer op de vlaamse buis... Ik heb nogal wat mogen horen ! Maar iedere week mocht ik daarvoor stoppen van leren om een halfuurtje te lachen met Fred en Barney...
Ik ga stoppen, ik ben weer aan 't afdwalen naar de tijd van toen...

Ps: Mijn zu zegt dat ze ongeveer 9 was toen ze de eerste balpen zag...Dat zou dan omstreeks 1950 geweest zijn... Weet iemand wanneer die balpen voor het eerst in ons landje verschenen is ???

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: