zondag, augustus 19, 2007

Den Heerlycken Boerenbuyten...

We kregen een foontje van Suzanne, ze komt op bezoek. Joepie, is onze eerste reactie dan, weer een dag met heerlijk gebabbel en nieuwtjes rapen en anders dan de doorsnee dag...
Natuurlijk is er dan koffie met, en 's avonds een broodje mèt...
En dan zijn we plots op de heerlycken boerenbuyten...
Zondagmorgen, als we pistolets willen hebben moeten we tijdig naar den bakker, dus om 9 uur staan we daar, voor een gesloten deur...De bakker is op verlof (Mag van mij, alleen er is geen andere bakker in de omtrek...Misschien in het dorpswinkeltje, daar hebben ze zeker brood...En ja hoor, ze hadden er zelfs pistolets, want ze wisten dat de bakker op verlof was (zij wel, wij wisten het niet...)
Probleem één is uit den baan.
Nu nog beleg voor 's avonds...
We rijden naar de beenhouwer...Gesloten in verlof... Geen probleem, er is er nog een bijna recht er over...Gesloten wegens verbouwing...
Nu moeten we tot Brakel rijden om nog een beehouwer te vinden(iets dichterbij dan Oudenaarde... Daar staat amper 30 man voor Anny aan te schuiven...
Den Heerlycken boerenbuyten...als je niet onverwachts ergens iets moet hebben ! En ik ben beleefd geweest, ik heb niet eens gesakkerd over het feit dat het hier weer zomertoeren zijn, en dat het hier dan vol, eivol zit met wielerterroristen, dat er straten zelfs alleen voor plaatselijk verkeer zijn en verboden te parkeren en...en... en....
Trouwens, dat alleen plaatselijk verkeer...daar heb ik het al altijd moeilijk mee gehad... Als ik die straat in rij, dan ben ik toch ter plaatse, dus plaatselijk aan het "verkeren" ? Wat willen de vroede vaderen daarmee eigenlijk beduiden???? Naar mijn gevoel is alle verkeer altijd plaatselijk daar waar ze op dat ogenblik zijn, of niet???

Enfin, om alles af te sluiten, je ziet aan mijn bloggen dat ik desondanks en niettemin toch weer veilig thuis geraakt ben... en ik spreek er zelfs niet eens van dat ik op de terugweg, op onze mooie kronkelwegen (met kilometers volle witte lijnen...) het geluk had om achter een lulder te zitten. (Verklarend woordenboek: Lulder, een voertuig bestuurd door een LLLLeerling, die dat duidelijk kenbaar maakt door een grote witte LLLLL op een blauw veld aan zijn achterruit.)
De jonge man begon steeds trager en trager te rijden, ik dacht dat hij bang was omdat ik naar zijn mening te dicht bij hem kwam, dus vertraagde ik nog wat meer, om hem ademruimte te geven, maar niets hielp, tot wij twee kilometer verde gewaar werden dat hij rechts wildigede inslaan... Vandaar de vermindering van 70 tot 20 per uur over een afstand van 4 kilometerkes... (Min of meer eerweerden vader)

Dit jaar passeren de zomertoeren niet aan mijn deur, en valt de eer van binnenkijkende passanten andere bewoners te beurt. Zomertoeren is bijna nog erger dan de veelvuldige uitgestippelde parcours van bendes wierterroristen, omdat zomertoer niet alleen bevolkt worden met mensen op van die blitse koersmaschientjes, maar ook door ouders met hun kroost. Je kent dat, een tje achteraan op de fiets bij moeder, eentje vooraan op de buis bij vader, en dan nog een of enkele kleine gasten op kleine velootjes die zich doodpedaleren met hun kleine wieltjes op onze grote bergen...Daarbij moeten ze alle aandacht geven aan het hard stampen op de pedaalkes, zo erg gefixeerd, dat ze geen oog hebben voor de weg en ze regelmatig een zwaai naar links of rechts maken, telkens begeleid door corrigerende uitroepen van een bezorgde moeder en een fier vader, ziet hem ne keer terten dien kleinen... nie pleuien hé, 't is ne flinken, de diene van mij. Als je dan weet dat volgens een studie een op drie niet van hem is, waar is dan der oudren fierheid heen gevaren???

Dergelijke studies zijn verheffend hé? Je hebt dan een goed gezin, drie mooie kadeeën en plots wijzen ze je er op dat diene derde hoogst waarschijnlijk niet van u is...Leuk ! Jij bent zelf altijd ne bloedserieuze en plichtsgetrouwe man en vader geweest, en dan bewijzen ze dat één op drie niet van de vader is... Je derden? of een van de vorige? Je begint je kinderen te bestuderen op trekken die je niet onmiddellijk kunt thuisbrengen, of misschien juist wel, maar dan trekken van je beste vriend??? 't Is om de krampe van te krijgen.
Wie doet die studies? en wie controleert dat op juistheid? en waar deden ze die studies? Al in mijn studenten tijd was er zo'n studie waar uit bleek dat gemiddeld aan 16 jaar de jongens al eens of meerdere keren gemaeenschap hadden... Wie zal er dan als studentje durven bekennen dat hij de uitzondering is ? En als je zelf zo'n bladzijden met vragen moet beantwoorden vul je dan huichelachtig in dat jij nog maar 15 waart.... Ook al zit je er nog maar alleen van te dromen. Studies ? Laat me niet lachen ! Denk je nu heus dat die prof overal en iedere keer bij die jonge knapen gaan bijzitten is om zeker te zijn??? Idem met die één op drie...

Als je al die zaken leest, dan begrijp je niet dat onze beschaving er nog is, we moesten allang weer in de brousse rondlopen, met een knots alle mannelijke concurrenten uit de weg kloppend...

Allee, ik ben begonnen met een beenhouwer in verlof... en nu zit ik aan het morele peil van onze jeugd ?? Hoe doe ik dat toch telkens weer ?

Ik lees te veel, ik weet zodanig veel dingen van zodanig veel onderwerpen dat ik alles aan elkaar begin te breien.
Het is waarschijnlijk net zoiets als wijn maken van fruit...Je giet allerlei fruit gekneusd in water in een groooooote fles, voegt er desgewenst nog wat suiker bij en een klein beetje gist, met een waterslot sluit je vreemde bacteriën de pas af, en je laat de boel maar gisten...Tot je wijn hebt (na enkele keren filteren en zo meer)
Ik denk dat dat met al mijn boekenwijsheid ook zo is...Je giet al die informatie in je koppeke, en je laat het gisten...Je bekijkt dat angstvallig, en je ziet ineens een stukje appel passeren, op de voet gevolgd door een druif...Vandaar dat ik in mijn blogs ook van appelen op druiven kom, zonder dat ik weet hoe ik dat toch doe... 't Is mijn wijsheid die aan 't gisten is ...

en nu maar wachten tot het wijn wordt...

tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

ken je die van die man op zijn sterfbed?
zijn vrouw zegt :"ik moet u iets bekennen"
ze hebben immers 7 kinderen de eerste 6 potzwart van haar en de 7de een echten rosten:
hij heeft altijd gezegd: "die is van mij niet" en zij heeft het altijd ontkend
hij zegt: "ik weet het , het gaat over onze 7de he."
"jaat" zegt ze
"hij is van mij niet he "zucht hij.
en zij antwoordt :" toet toet, die wel!!!"