vrijdag, mei 25, 2007

tanteke of de litanie zonder einde

Vandaag gaan we weer naar tante, de was gaan ophalen.
Ik heb je al verteld dat op de dool is, dat ze denkt dat ze thuis is, enz...enz....
Nu is er een kozijntje langs geweest, en ze heeft hem verteld dat daar goed is, dat ze thuis in dat groot kot toch niets kon doen, en dat ze daar alles heeft wat nodig is !!!Ik krijg de sterke indruk dat ze bewust of onbewust een spelletje aan 't spelen is met de brave burger (Je weet wel een onderdaan van zijn sajemeid Verhofstaat)

Of ze is bij wijlen dada en bij wijlen bij, of ze leurt er mee !

Enfin, wat doe je er aan??? Ik heb al eens gebeld naar de notaris om te weten wat we moeten en/of kunnen doen, maar dat is niet mijn ding ! Het is dan allemaal zo ingewikkeld en zo moeilijk, dat het niet te doen is ! Ik zal de zaak de zaak laten, en hopen dat dat goed is...

Ik hou nu alle documenten bij van de betalingen, en buiten de normale zijn er heel weinig, de betaling voor het onderhoud van tuin en woning, en nu en dan wat waspoeder en wasverzachter en dergelijke. Kledij en zo heeft ze voorlopig nog meer dan genoeg, dus dat is geen probleem. Het enige dat me tegengaat is dat er geen één, maar dan ook geen één ooit heeft gevraagd of zij ook iets kunnen doen...

Enfin, als katholijke burger denk ik dan maar dat ik er mijn hemel mee verdien, maar dat is al even onstoffelijk als de hulp van die anderen...

Heb je gezien/gehoord dat ze weer slecht weer geven voor het ganse weekend ? 't was ne keer goed hé, en die boeren hebben de boel weer eens serieus naar de verdommenis geholpen hé ! 't Is altijd 't zelfde, bij de boeren is 't nooit goed, is 't warm, 't is te warm, is't droog, 't is te droog, is't nat, 't is te nat...und so weiter, und so weiter...

Ik heb mij al dikwijls afgevraagd hoe het weer moet zijn om goed te zijn voor de boeren, en heel wat geleerde bollen hebben zich ook al over die vraag gebogen (vooral in 't licht van het bouwen van een kweekstation op onbewoonde planeten), maar niemand is er ooit in gelukt om een goed antwoord te vinden, nochtans is het antwoord heel simpel ! Ik ken het antwoord al jaaaaaren, het is te schrijven in één woord !

ANDERS

en dat is al ! Je doet het op een manier, en dan doe je het anders, in de wetenschap dat het eigenlijk nog anders moet, dus dat doe je daarna, maar je weet.... Wedden dat het dan perfekt marsjeert????

Van marsjeren gesproken, er is een wandeltocht bezig, de wankelaars passeren hier voorbij mijn deur, alleen al in kleine groepjes. Ze hebben er prachtig weer bij, en je ziet dan ook de meest bizarre hoofddeksels, gaande van hoedjes, over petten en petjes, naar een zakdoek met vier knoopjes op de hoeken. Dat komt, omdat wandelingen in de weekdag, hoofdzakelijk gewandeld worden door gepensioneerden en geprepensioneerden, en bij velen is de haardos al wat dunner, en moeten de hersenen beschermd worden tegen overkoken met een of ander deksel, hoofddeksel...

De wandeling start hier in Mater, en vertrekt in twee richtingen, alnaargelang de afstand die de wandelaars kiezen...In Horebeke zag ik een controlepost, en vlak daarna was er weer een splitsing, al naargelang de gekozen afstand. Controlepost ? denkt u ongetwijfeld ? Ja, met laat er zijn deelnemerskaart afstempelen, ten bewijze van het feit dat u het ganse parcours hebt afgestapt...Als dat het geval is, dan wordt de afstand in uw wandelboekje bijgeschreven... Dat wandelboekje is voor velen eigenlijk een soort trofee, het bewijs dat zij nu al twee keer de afstand van de volledige aardomtrek hebben afgestapt. Ik kan dat weten, ik had ook zo'n wandelboekje, en ook ik keek wel eens naar mijn behaalde kilometers... Je ziet bij die wandelaars ook heel wat types... Je hebt er die komen stappen, omdat ze weten dat die mooie dame daar ook zal zijn, en ze wandelend de kennismaking en avances voort kunnen zetten, er zijn wandelaars die het parcours afleggen al sightseeën, en genieten van de natuur en het mooie van de omgeving, er zijn de sportievelingen, die flink doorstappen, om hun fysieke peil op te krikken, er zijn zelfs snelwandelaars, die zo snel stappen, dat hun manier van gaan een beetje lachwekkend aandoet, en er zijn er die gewoon de afstanden afstappen in de hoop dat er in de volgende controle weer van die lekkere trappistenbieren zijn...

Maar allemaal hebben ze deugd van hun wandeling, en bij allemaal gaat de deugd verder dan het fysieke. Het doen van een ding die zo sterk afwijkt van het dagdagelijkse, dat doet altijd deugd. Het enige wat mij spijt, is dat ik niet intens genoeg dat gevoel van voldaanheid heb opgeslurpt...nu kan ik alleen nog genieten van het zien van de deugd van anderen, en daar is dan altijd een tikje weemoed, en een tikje jalousie bij....

Op mijn lindeboom heb ik één tak gezien met afwijkende bladeren. Op die tak is bijna ieder blad aangetast door een gek iets, er staan op de donkergroene bladeren precies rechtopstaande bleekgroene pinnekes. Het zal wellicht iets zijn zoals de gallen, maar ik weet toch niet precies welk beestje dat rare ding veroorzaakt...weet jij het? Laat eens horen? Dank !

Voila, ik ga er mee stoppen, de pijn neemt weer toe, dus remmen dicht.
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: