zaterdag, april 14, 2007

Suid Afrika

Op de rommelmarkt te Oudenaarde zag ik enkele potten staan met rare planten.
De man zag dat ik de plant stond te bekijken, en kwam een babbelke doen...Het is een suidafrikaanse plant, met heel sterke geneeskundige krachten... Bovendien nogal makkelijk te telen, dus...ja, ik ben eigenaar van zo'n plantje...

Opgezocht op internet, bleek geen woord overdreven! Volgens een bericht in 't suidafrikaans is dit plantje een volledige huisapotheek... Wij hebben meteen onze mercurochrome en andere ontsmettende middelen, alsook de middelen tegen zweertjes, acne, aften, excema en andere soorten hebbedingetjes in de vuilbak gekieperd...Wij hebben de natuur om ons te genezen !

Oh ja, zonnecrème mag ook buiten.

Bovendien is er momenteel onderzoek op de plant om te zien of hij niet kan ingezet worden tegen hiv...

En !!! 't Is nog een mooi plantje ook, met mooie pluimen gele bloempjes. Er bestaat volgens internet ook een oranje variëteit...

Het was prachtig weer op de rommelmarkt. Ik heb rustig gewandeld, en halverwege de markt begon ik serieuze pijn te krijgen, maar een beetje rust en het "ging" weer. Ik zag er Nestor Dhondt, de oude personeelschef van Batteauw-Mesdagh, het grootste wegenbedrijf uit onze regio, dat al vééééle jaren geleden ter ziele ging. Nestor had nadien gelukkig werk gevonden bij securex in Gent. Het was indertijd een correcte man, waar je wel eens wat mee kon regelen om de mensen te helpen. Hij is ondertussen op pensioen...We worden oud !

Hij vertelde mij dat Batteauw onlangs gestorven was en dat er op de begrafenis bijna geen mensen waren van toen... Ja, als je uit circulatie bent, dan ben je vlug vergeten....

Ik heb, dank zij dat warme weer, voor het eerst enkele van mijn blauwbandgrondels zien zwemmen in de vijver. Spectaculair is dat uiteraard niet, want je moet heel goed kijken om die vissen zelfs maar te zien. Maar het is interessant, en als de kweek lukt, dan ik Luc en Willy wellicht steeds bevoorraden met snoek-visjes... (Hopelijk is er geen gaia-ist onder mijn lezers, want dat zal ook al wel verkeerd zijn voor die mannen...)
Dat doet mij denken aan dat beertje in Duitsland...Je mag van de dierenliefhebbers eigenlijk geen dier helpen ook, want dat is een fauna-vervalsing...Gelukkig is niet iedereen zo stom, anders waren er ondertussen nog veel meer diersoorten verdwenen...Als oud vogelkweker weet ik dat heel goed, verschillende vogels die massaal aanwezig zijn in de kooien van liefhebbers, bestaan nu niet meer of nog amper in het wild, omdat het leefmilieu van die dieren niet meer bestaat.

Maar ja, je mag dat niet meer zeggen, want die mannen roepen nu zo luid, dat de zwijgende meerderheid zelfs niet meer anders durft te denken...Zo waren de eerste vossen in onze regio voor die mannen "een mirakel", tot bleek dat ze allemaal gechipt waren...Ondertussen zijn er zoveel dat er al stemmen opgaan om opnieuw vossen te jagen....Ze introduceren die dieren hier, zonder er rekening mee te houden dat de natuurlijke vijanden er niet meer zijn...

Indertijd was er zo'n groenen bij de leraars in St Lucas, waar mijn zonen op school zaten. Die man beschouwde mij als een vijand, omdat wij voorstander waren van de uitbreiding van het wegennet en de industriezones, omdat wij hier werk wilden in de streek... Op een open schooldag stond die leraar daar met een stand over de natuurbescherming. Hij zag mij, en daagde mij wat uit om de quizz over de natuur in te vullen. Ik ging op de uitnodiging in, en wist alle vragen van a tot z coorect te beantwoorden. Hij was stomverbaasd...Ik zei hem dat er verschil was tussen de mensen die voortdurend over natuur praten, en degenen die er ook iets voor deden, net zoals ze poogden iets te doen aan de leefwereld van zowel de mens als het dier...Bart en Koen hebben veel last gekend met die lorejas nadien...

Tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

toontje, hoe noemt dat plantje?
kan ik misschien nog eens iets mee doen in mijn cursus

ben geintresseerd in een scheute,
eigenlijk zou ik scheure moeten zegggen he.
luc