vrijdag, april 06, 2007

Pasen...

Heb je ook die enquète gezien op TV ? Er is verdomme geen kat meer die nog weet wat pasen eigenlijk is !
Ik ben geabonneerd op een franse nieuwsbrief, die ook iedere keer er een speciale dag is, of verandering van uur, een mailtje stuurt...Zo kreeg ik een mailtje om me het paasfeest aan te kondigen op maandag 9 april. Ik kijk verbijsterd op mijn kalender, en zie ook daar de 9 in dik rood cijfer staan...
Paasfeest is de vrije dag op maandag, en dat is alles.

Eigenlijk moeten we daar niet van schrikken, iedere feestdag wordt nu op dezelfde manier aangekondigd: in de winkel ! Er is geen enkel verschil meer te merken tussen halloween en pasen, alleen de te verkopen artikels verschillen een beetje, maar dat is ook al, Alleen het verkopen en opjutten tot aankopen is nog wat telt.

Met anders woorden, er zijn geen feestdagen meer, er zijn georganiseerde koopperiodes met één of andere dag als speerpunt voor de aanko(o)p(en)...

Het gekke is dat de massa daar met open ogen in trapt ! Hoeveel feestgelegenheden men ook bij maakt, men trapt er in en doet zotte aankopen met rommel die in de meeste gevallen na een héél korte tijd in de pedaalemmer verdwijnt, feestdag voorbij, feestje voorbij, feestartikel weg...
Dag van secretaresse, dag van de vrouw, dag van het dieet, dag van...dag van... en maar verkopen jongens, en maar etalages maken en krantjes en foldertjes... Ik hoop dat ik niemand op ideeën breng, maar er is nog niemand die er op gedacht heeft om de verkiezingen als een feestje uit te bouwen, met verkoop van rode potloden, beter dan de officiële, hoedjes met portretten van een huilende politieker, een politieker met afneembare bril enzovoort enzovoort...moet te doen zijn...Zou ik geen patent nemen ? Misschien win ik dan ook nog een centje.

Het leukst vindt ik de affiche met horen zien en ...zwijgen, uitgebracht door de meest bulderende partij... Ook leuk is hoe voorzichtig de aartsvijanden van vorige maand nu met elkaar omgaan...'t zou eens moeten een coalitiepartner worden...

Ik heb al gezegd, in mijn dagelijks gebed vraag ik steeds dat er toch geen van mijn kleinkinderen verkeerd zou terecht komen, en zou kiezen voor militair of politieker. Heb je nu de grote show gezien van de britse militairen in Iran ? Zou je nu echt graag hebben dat jou zoon daar in die situatie een bezoekje brengt aan Iran? Nu krijgen ze een feestelijk onthaal in Great Brittain, maar let eens op hoe men binnen enkele weken de massa zal bespelen om "het verraad" van die militairen aan te klagen???

Het mensDOM !

Het is vandaag echt mooi weer ! Eigenlijk zou een mens nu moeten aan 't water zitten, turend naar een dobber, en hopen dat de beten mekaar niet té snel opvolgen, het moet ontspannend blijven... Ik kreeg van een vriend een héél geheim lokspijs voor vissen. Volgens hem ongeëvenaard. We zullen zien...Als het zo goed is als hij zegt, dan vraag ik om er wat van te kopen.

Het is écht mooi weer, er komt weer 't een en ander uit de grond gekropen ! Fietsers, wandelaars, motards, boeren en allerlei ongedierte... Morgen wordt het hier weer een ramp ! Ze sturen weer de "liefhebbers" op pad om ook eens het parcours van de Ronde van Vlaanderen uit te rijden. Vorig jaar waren het er meer dan 16.000 ! en ieder jaar stijgt dat aantal !
Je kunt je niet voorstellen wat dat is ! Op al die kleine mooie landelijke wegen van onze prachtige Vlaamse Ardennen kun je op geen enkele manier nog met de wagen rijden. Alle wegen zijn in de volle breedte benomen door die "sportievelingen", die net niet sportief genoeg zijn om ook een ander mens toe te laten op "zijn" parcours...
Je moet eens het parcours bekijken in onze streek ! En zeg mij dan eens hoe je moet rijden om ergens naar toe te gaan met de wagen zonder in die meute losgeslagen "wielertoeristen" vast te rijden !
Ze zijn er zich waarschijnlijk niet van bewust, maar er is geen enkele streek in belgie waar ze zo vervloekt worden als hier ! Ik heb er alle begrip voor dat ze hier in deze prachtige en uitdagende streek komen fietsen, ik heb zelfs bewondering voor de sportieve prestaties die ze hier neerzetten, maar waarom moeten ze dat doen op een manier waarop ze zoveel mogelijk mensen hinderen ???
Iedere belg werpt 5 kgr zwerfvuil op straat... De rest van belgie heeft daar niet zo veel last van, want al die sportievelingen werpen hier het meeste van die 5 kilo's van op hun fiets op onze wegen en in onze grachtjes... Je moet eens komen zien daags nadien ! Kom maandag, je weet wel op pasen (!) eens hier een toertje doen...
'k stoppen, want ik zit weer op mijn stokpaardje...alhoewel, een stokpaardje is veel minder vervuilend...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: