maandag, maart 19, 2007

't sneuit !

't was al lang geleden dat we nog eens sneeuw zagen, maar wat ik nu zag had ik eerlijk nog nooit gezien !
In de Ardennen hebben wij al eens in een sneeuwbui gezeten, met donder en bliksem bij, maar dat, nee, dat nog nooit.
Als de zon schijnt en het regent, dan is 't "Kerremesse in d'helle", maar wat is het als het sneeuwt terwijl de zon schijnt ? Kermis in den hemel ? Zo ja, dan is 't niet dikwijls kermis in den hemel...Plots lijkt de hel heel wat aantrekkelijkerder..

Vorige week kreeg ik een telefoontje. Anny nam op, maar 't was voor "meneer"..."Hallo ?" "Mijnheer, kent U (duidelijk hoorbare hoofdletter) Knack ?" "Gaat u er mij goed van vertellen ?" "...Ja, meneer..." "Dan kent u Knack niet !" Telefoon toegelegd.
Ik vraag mij af wat die mensen allemaal te horen krijgen? Het lijkt een makkelijke job, maar in feite zijn dat professionele stalkers...en krijgen zij van alles naar het hoofd geslingerd. Ik heb eens zo'n kl..uiver zijn telefoonnummer gevraagd. "Waarom meneer" "Omdat ik bezig ben met een aktiegroep om die vorm van stalking aan te vallen." Telefoon dicht aan de andere kant, twee maanden geen dergelijke foontjes gehad...
Ik heb zelfs eens naar de minister geschreven toen hij op tv gemeld had dat ze zouden optreden tegen de spam... Of ze ook de telefonische spam zouden aanvallen. Nooit reactie gekregen, maar wat wil je van een mini ster...

Woensdagmiddag passeert hier weer een wielerwedstrijd aan mijn deur, Nokere Koerse. Ik ga weer buitenstaan, in de hoop een groet te krijgen van de koersdirecteur, een acv-collega uit Oudenaarde, en dan de meute kleurrijke renners die voorbijzoeven, en waar in ik slechts héél soms een herken...en dan nog als ze in een kleine groepje voorop of sukkelend achteraan zitten...
Best van al kun je de zwarten herkennen, Peter van Petegem, die inderdaad altijd een zwarte indruk geeft, wellicht door zijn zeer zwarte baard die ondanks het scheren steeds een zwarte schaduw over zijn gezicht legt. Maar ik denk niet dat die zal meerijden in Nokere...
Jammer dat ik geen wielerfan ben, want hier wonen we echt in het mekka van de wielersport. Maar er zijn er hier héél véél die net als ik, iedere keer denken aan de vele wielerterroristen die dan ook eens willen proberen die tour te rijden... Laatst kwam mijn schoonbroer hier, heel verontwaardigd en heel verbaasd over het gedrag van die terroristen... "Bij ons doen ze dat niet !" Hier dus wel... Als de echte coureurs midden op de weg mogen rijden, dan mogen zij dat ook zeker, iedere belg gelijk voor de wet... Het gekke is dat noch politie, nog rijkswacht daar iets aan doen...of toch, ik ken er enkele die meerijden met die mannen...
Je moet hier nochtans niet voor je plezier met je fiets rondrijden...Er is hier niet veel platte baan te vinden! En hoewel de heuvels hier niet zo hoog zijn, zijn ze van die aard dat men er grote klassiekers op beslist...Korte maar nijdige hellingen, den ene na de andere...en dan veelal nog over kasseien. Kasseien die hier overal geklasseerd worden, beschermd ter ere van de wielergilde...en wij moeten er dagelijks over dokkeren.
Het ergste is dat ze die kasseibanen niet deftig kunnen onderhouden...er zijn immers geen kasseiers meer, dat is een stiel die verdwenen is, samen met de kasseien...Uitgenomen hier, hier zijn ze geklasseerd, maar er zijn geen geklasseerde kasseiers...
Hier in ons mooie Mater zie je ieder jaar de Ronde van Vlaanderen over de kasseien van Kerkgate en zijn verlengde Karel Martelstraat rijden. En ieder jaar zie je de renners op het voetpad, en laten ze de geklasseerde kasseien voor de inwoners. Sinds vorig jaar hebben ze nu de nadarafsluitingen dwars over de voetpaden gezet en zijn de renners helemaal niet gelukkig op de voor hen zo gekoesterde stenen...
Maar in de dagen er na kan je bijna niet op het voetpad gaan, want dan komen al die "liefhebbers", die wieler"toeristen" wel op het voetpad voorbij...in grote meutes.
En zoals mijn schoonbroertje eens mocht ondervinden, ze gaan voor nen domme, luie auto niet uit de weg...te contrarie...

Nog eens, echte wielertoeristen, die hier alleen of in familieverband, of met enkele vrienden van de streek komen genieten hebben we geen last, in tegendeel, maar als die clubs hier "en masse" komen rondrotsen...

Leuk is dat men nu een ambtenaar heeft "gemaakt" om de fietspaden na te zien...Dat is de meest nutteloze functie "ever since"... Hier liggen her en der fietspaden, maar de mensen komen buiten om te kijken als er een fietser is die dat gebruikt. Zelfs een eenzame in coureur verklede sportieveling zal het niet in zijn hoofd halen om op dat voor kinderen en zuigelingen bestemde vakje te rijden, dat is beneden zijn waardigheid. Officieel is hun uitleg anders... Ze hebben tubes op hunne vlo, en op die fietspaden liggen te veel keitjes... En langs de kant van de weg ook ? Is het daarom dat ze midden op de rijweg rijden???

'k ben weer aan 't zagen, maar ja, ze beginnen weer rond te rijden hé !

Allee, tot de volgende, ik weet niet wanneer, je weet dat ik morgen weg moet voor tanteke, en 's namiddags met Anny voor acupunctuur....

Geen opmerkingen: