vrijdag, maart 30, 2007

Internationaal !

Mijn blog wordt internationaal ! IS internationaal !
Een lieve Nederlandse dame leest blijkbaar mijn blog (Ze moet wel lief zijn om mijne blog te lezen !)
Vandaar mijn hoofding (titel voor de vlamingen), als speciaal welkom aan mijn nederlandse lezeres(sen ?) Het kunnen er inderdaad meerdere zijn, want de woordvoerster is een dame die ook aan beenbewerking doet, en aan pyrografie en aan glasgravures...En nog veel meer !
Het kan dus niet anders dan dat ik daar ergens op een nederlandse zielsverwant gebotst ben !
Ik verwacht dan ook van haar (hen) fotootjes van haar (hun) werkjes inzake al hun hobby's die ook de mijne zijn...

Ik heb maar één probleem met die internationalisering...mag ik nu nog voort van die eigen woorden in een flansen, daar die woorden wellicht alleen voor de vlamingen verstaanbaar zijn, ze zijn nogal dikwijls dialectisch gebonden... Nu ja, als ze al problemen mochten hebben, dan kunnen ze rustig twee dingen doen...
1) Het betreffende stukje tekst negeren (met accent aigu op de tweede é...ik heb niets tegen negers)dus negéren, want ik schrijf toch geen zo'n belangrijke dingen dat ze niet gemist mogen worden...
2) Een mailtje sturen met de vraag het woord te verduidelijken, te explikeren, wat ik natuurlijk zal doen. Let wel, deze mogelijkheid is er niet voor de vlamingen, die moeten maar zorgen dat ze hun dialect koesteren ! Dialect is een levende taal, en wat leeft moet gekoesterd worden !

Deze morgen zijn we de wekelijkse inkopen gaan doen. Ik heb het in het stille, rustige Brakel nog nooit zo druk gezien ! Vermoedelijk is dat de aanloop naar het paasverlof... Of er gaan nu heelder pakken Brakelaars (inwoners van Brakel, niet het kippenras)op verlof, of te wel zijn ze van plan zich bij de kachel te zetten en veertien dagen aan één stuk te buffelen... Dan zal het na het paasverlof dringen worden aan de kleerwinkels, want ze zullen allemaal wel een maatje meer hebben...

In het terugrijden ben ik ook langs gereden (en gestopt !) in de Carwash. Toen ik thuiskwam kon ik niet zien dat mijn wagen gewassen was...ik zag amper mijn auto, mistig ! Toen hij in de garage stond zag ik dat hij proper en net was. Om eerlijk te zijn, het was nodig! Maar met al dat slechte weer was het toch niet je van het om de wagen te (laten) wassen.

Gisteren ben ik van de home naar huis gereden met het raampje een beetje open, niet dat het plots zo'n gezellig warm weer was, maar omdat de was van tanteke zo "heerlijk" rook... 't Was al pis en k... en dat riekt, ça pu, ça steink, ça ne riek pas bien... Ik heb nog nooit iets zo rap in de machine zien vliegen. Voor de rest ziet ze er redelijk goed uit, maar ze zit in haar kamertje, en zoekt geen contact met andere mensen, zelfs het tegendeel, ze mijdt ze. "Al die babbelaars !" grommelt ze dan. Terwijl wij daar zaten, kwam er een verpleegster rond met "de winkelwagen". Ze verkopen er snoep en fruit en koekjes aan de bejaarden. Alles wordt netjes opgeschreven en komt bij de maandelijkse afrekening. Tante zei dat ze niets kon kopen, ze had geen geld...Het kostte heel wat uitleg om te zeggen dat wij het met de rest mee zouden betalen...
Ik heb 'r nog eens gevraagd of ze geen TV wou op haar kamer, maar dat interesseerde haar niet. Toen ik vroeg of ze haar radio bij zich wou, dan was ze plots wel enthousiast. We zorgen dus de volgende keer dat die radio er komt. Tant zat aan haar raam en had ons zien toekomen, en toen we weggingen stond ze daar te zwaaien...
Ik ben een beetje jaloers van die mensen die op bezoek gaan bij zieken, en die altijd weten wat te vertellen. Gek, ik weet altijd wat te schrijven, maar daar ben ik een dikke sukkel !

Dit weekend gaan we (eindelijk !) ook eens op bezoek bij Georgette die haar heup brak... Maar met al dat gedoe met tanteke, en vooral dank zij het feit dat wij er tegenwoordig -oh zo moeilijk - toekomen om eens ergens naar toe te gaan. Wij lijden aan het syndroom van de gepensioneerde mensen ! Nooit tijd ! En héél de godganse dag is de onzen !

Nu, ergens is dat goed, dat bewijst dat we ons niet vervelen, dat we altijd "bezig" zijn...(Ook al is dat met heel ander dingen dan vroeger) !

Ik ga stoppen voor vandaag ! tot de volgende ? en voor de nederlandse lezeres(sen): Doeiii !

Geen opmerkingen: