vrijdag, januari 05, 2007

Nieuwsankers

Mijn moeder had het, ik heb het, en nog veel andere mensen hebben het ook... Je moet maar eens aandachtig rondom je kijken, misschien zelfs eens naar je zelf kijken...
Ja, heel wat mensen nemen, terwijl ze luisteren, niet alleen nota van wat er gezegd wordt, maar ook van de gezichtsuitdrukking...Je ziet dat, want ze nemen die volledig of gedeeltelijk van de spreker over. Bij mijn moeder was dat heel sterk aanwezig, en wij hadden er soms de grootste pret mee, dan keken wij niet meer naar de spreker, maar naar het sprekende gezicht van ons ma.
Met andere woorden: niet alleen wat er gezegd wordt heeft invloed op de mens, maar minstens evenveel de manier waarop het gezegd wordt...
En dat brengt mij op de nieuwsankers...
Als gezichtsuitdrukkingen je emoties, je gevoelens beïnvloeden, dan raad ik je ten stelligste aan om een selectie te maken van de nieuwsankers, op basis van hun of positieve of negatieve gezichtsuitdrukkingen... Er zijn er bij waar je al somber gestemd bent vooraleer ze goedenavond beste kaaker gezegd hebben...
Er zijn er maar een paar bij die nu en dan glimlachen, en nog minder die werkelijk een "blij" gezicht hebben, zelfs als ze ernstig zijn. Een blij gezicht dat is een gezicht die zo dikwijls op "blij" staat, dat het ingebakken zit in het gezicht...De ogen staan blij, er zijn veelal lachrimpeltjes, de mondhoeken wijzen, zelfs bij grote ernst, niet naar beneden... Bij de vrt zit er een dame waar dat precies andersom is, zelfs als ze glimlacht, blijven er grote sombere lijnen in haar gezicht staan die de mondhoeken op verdriet zetten...
Bij de rode loper hebben ze een dame afgedankt omdat ze 40 is...ze zouden beter selecteren op de positiviteit (neologisme ?) van de gezichten. Ik ken mensen van 80 die nog steeds positieve energie uitstralen, ook al liggen ze al jaren ziek te bed.
Ik zeg die dingen maar, om te zeggen dat het niet alleen luiheid is die mij ervan weerhoudt de aktualiteits-programma's te bekijken, het is ook en vooral de negatieve sfeer die ze brengen.

Waarom moeten de mensen alles brengen met een doodgraversgezicht ? Denken ze dat we al hun praat niet zullen geloven als ze niet dood-ernstig (met sterke nadruk op dood) zitten te broebelen?
Ik weet niet of "'t Pallieterke" nog bestaat, dat was een ultra-vlaams weekblad, met als motto onder de titel: "Wie het niet al lachend kan zeggen, zegt de waarheid niet". Het lachen van 't Palieterke was nogal dikwijls sarcastisch of ironisch, maar zelfs in de meest ernstige artikels wisten ze toch nog een kwinkslag te brengen. Bewust. Ik denk dat het daarvoor was dat ons vader telkens weer 't Pallieterke kocht...Hij ook was een mens die graag lachte, die een grote zin voor humor had...

Ik weet niet meer in welk programma men gisteren op tv de vaststelling deed dat er veel en veel minder humor was op tv dan in de jaren 50...dat is ook zo, je moet nu heel veel geluk hebben om eens een avond plezier bijeen te vinden... En als men plezier maakt, dan is het ofwel danig opgeklopt, ofwel eerder satire dan echte humor.

Ik herinner mij bv dat vroeger men regelmatig op nederland een of ander mooi toneelstuk kon bekijken...zomaar, gefilmd vanuit de zaal, zonder hoogtechnologische tv-snufjes, gewoon net zoals je zelf in de zaal zat te kijken. Als ik ook maar enigszins kon, dan keken wij naar dat toneelstuk, vooral omdat het meestal ook echt blijspelen waren....Blijspelen...zelfs het woord is uit de mode...

Hoelang is het al geleden dat je eens iemand gewoon glimlachend op straat zag lopen ? Dat durft niemand meer ! De mensen zouden denken ...
...de mensen zouden denken...Ik frequenteer nogal wat in wachtzalen... Moet je daar eens proberen een gesprek te beginnen... De mensen lopen tegenwoordig rond met elk zijn ijzeren gordijn rond zich. Kroutjev zou grinniken als hij het zag... Toen hij de muur oprichtte sprak IEDEREEN er schande van... Er is veel minder reactie op de muur tussen Israël en de Palestijnen... En al helemaal geen reactie op de muur tussen het rijke USA en het arme Mexico...Waarom niet ? Omdat we allemaal zelf ons eigen muurtje opgetrokken hebben en voortdurend met ons meezeulen...
Het is ten sterkste afgeraden te zijn wie je werkelijk bent... Wellicht is carnaval nog de enige dag in 't jaar waarin de mens zichzelf toont ?

Mens, doe er toch eens iets aan ! Glimlach ! ...je zult zien dat het besmettelijk is ! Jouw glimlach zal anderen ook doen glimlachen...en wie weet, misschien komen we dan terug tot een wereld waarin je jezelf kunt en moogt zijn...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: