zaterdag, januari 20, 2007

Censuur

Ik heb mezelf betrapt dat ik een vorm van censuur toepas... Bij het doorsturen van mailtjes heb ik nu en dan de neiging te denken "die zal daar niet mee kunnen lachen, dat is niet voor de diene, dat is niet..."
Vandaag werd ik me daar plots van bewust...Terwijl ik enkele die mensen alleen via internet ken, en dus helemaal niet weet hoe ze echt staan tegenover bepaalde zaken...Misschien stuur ik wel regelmatig krak de verkeerde dingen door...
Bovenien, wie geeft me het recht om te oordelen ? (Buiten Jef, die gaf me opdracht niet boven een bepaald aantal bytes te gaan...)
Gek hé ? En dat doen we allemaal, op de een of de andere manier, maken wij ons een oordeel over de anderen...
Soms goedbedoeld, soms om hem of haar niet te kwetsen, soms om onduidelijke redenen...Maar we doen het, ...allemaal !
Als ik soms mensen verkeerd mocht inschatten, en je ontvangt soms dingen waar je helemaal geen prijs op stelt, laat het mij aub weten, dan doe ik mijn best om beter te selecteren naar jou toe. Oh, ik ben mij er van bewust dat mijn beoordeling dan nog niet helemaal zal overeenkomen met de jouwe, maar ik doe mijn best. Wil aub dan wel zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat je stoort, ik kreg ooit een vraag om geen van die "melige" door te sturen... Wat is melig volgens betrokkene ??? Zie je, ik vind ook sommige dingen melig, mar die stuurde ik vroeger al nit door aan x, gezien de factor leeftijd...Maar blijkbaar is mijn melig niet het melig van x... Dus wil aub zo duidelijk mogelijk omschrijven, dan probeer ik daar rekening mee te houden...
Vandaag komt Erwin nieuwjaren...Mijn waalse vriend en zijn gezinnetje. Het wordt weer een leuke namiddag. Het zijn goede vrienden en aangename causeurs om een ouderwets woord te gebruiken. We hebben heel wat gemeenschappelijke interessepunten, vandaar wellicht dat we het goed met en bij elkaar vinden.
Bovendien ergeren we ons beiden aan de groeiende verschillen tussen Vlaanderen en Wallonie. We zijn al zo'n klein apelandje, en dan willen ze het nog in stukken scheuren. En moeten de politiekers echt blijven zeuren over misbruiken en dergelijke ? Dat ze het proberen op te lossen in plaats van uiteen te groeien, en dat ze vriendschap en begrip prediken in plaats van haat en wantrouwen. Bovendien vraag ik mij nog altijd af waarom men de belgen niet verplicht om minstens de talen van ons eigen land werkelijk te leren. Ik weet dat niet iedereen een talenknobbel heeft, maar elkanders taal spreken zou allicht enkele misverstanden uit de weg ruimen. Vroeger was het frans automatsch onze tweede taal...Ik hoor dat nu velen een andere taal kiezen...de meerderheid, want door de voortdurende opruiende van de politici zal geen enkel kind geneigd zijn de taal van "de vijand" te leren. Wie heeft ze geleerd dat dit de vijanden zijn? Bij mijn weten hebben wij voor het moment (gelukkig) geen vijanden...
Momenteel is er ook een groeiende wrevel tegen joden, tegen de koran, tegen ... waarvan je de bron heel makkelijk kunt achterhalen, maar waar het veel meer mode is om me te huilen met de wolven...
Zou het iet veel leuker zijn om elkaa te (proberen) begrijpen? Al onze verscheidenheid kan alleen verrijkend werken !

Allee, tot morgen ? (Wellicht in de namiddag, oh, ongeruste lezers en lezeressen, want ik ga eerst naar de rommelmarkt te Kalken...)

Groetjes

Geen opmerkingen: