zondag, januari 21, 2007

Basketrokers

Vanmorgen zijn we dus naar Laarne - Kalken gereden naar de rommelmarkt ingericht en ten voordele van de basketclub van Laarne.
Het is daar altijd een mooie en veelal interessante markt, ook nu, en er waren weer bloemen te koop ten voordele van de club, en zoals meestal koop ik dan een bloempje voor mama...
Toen wij buiten kwamen, uit de zaal, stonden daar 3 van de inrichters (bestuursleden van de club) een sigaretje te roken... Ik lachte dat ze het goede voorbeeld moesten geven aan de sportmensen...
Blijkbaar mag er binnen niet gerookt worden (Als niet-roker had ik daar niet op gelet...). Ik weet niet of dat nu voor alle binnen-rommelmarkten het geval zal zijn...Maar het wordt de roker nu toch wel moeilijk gemaakt hé !
Ik ben, als ex-roker, uiteraard tegen die "kankerstokken", maar ik ben blijkbaar toch nog meer voor de individuele vrijheid... Wel moet iedereen rekening houden met zijn medemens, en zo ben ik akkoord dat in een restaurant er rookverbod is, want daar stoort dat echt voor de niet roker, maar ik vind het idioot dat er op het perron van een station ook niet gerookt mag worden, dat is toch in open lucht he... en je moet al echt hypergevoelig zijn aan tabaksrook om daar echt last te hebben.
In het UZ is het ook leuk om zien... Dat men in een hospitaal niet mag roken vind ik normaal, maar in het UZ vond men niet beter dan midden in de grasvelden rond de gebouwen, hier en daar een soort bushokjes te plaatsen voor de rokers... Je ziet dan mannen in pijama door de regen hobbelen naar dat bushokje om toch maar een sigaretje te kunnen paffen...Kijk, van mij mogen ze die mensen op zijn minst een wegje geven, met een overdekking...Je moet eens met een rolstoel over nat gras rijden, in de regen...leuk ! of met zo'n spel met een baxter aan, met van die heel kleine wieltjes ...

Neen, ik pleit dan voor wederzijds begrip en respect.

De man van de basket, zei, al lachend, kijk, volgende keer zet ik daar een kraampje onder een grote paraplu, en ik verkoop er druppels, en zet er rondom van die grote asbakken op staanders... wedden dat ik veel zou verkopen ??? Wellicht heeft hij gelijk... Ik herinner me nog van toen, dat een sigaretje bij een pint en een gezellige babbel best aangenaam was...wellicht is dat niet veranderd ???

Maar ja, het probleem is dat de mensen niet meer echt met elkaar rekening houden... Iedereen voor zijn eigen... Het gevolg is dat er steeds meer en meer beteugelende wetten komen, en steeds minder en minder normale omgangsvormen...Want dat is het toch hé, men maakt nu al wetten die eigenlijk zouden moeten thuishoren in de normale omgangsvormen...Het gaat ver hé !!!

Ik ga stoppen, probeer eens met mij, om te prediken voor gewoon gezond verstand en respect en vriendelijkheid onder elkaar... En doe het met een glimlach, met uitgestoken hand, dan is dat misschien de laatste wet die wil ingrijpen in ons eigenzijn...

tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

als je klapt over gezond verstand dan zit daar van vorige week een partij achter en ik kan me moeilijk voorstellen dat je dienen naamgenoot van mij veel symathie toedraagt
maar dat doet niets af aan het feit dat je gelijk hebt.
we verzuipen in de regeltjes...
so long