zaterdag, november 04, 2006

Rookverbod...

Vanmorgen zaten wij rustig een pintje te drinken, na de rommelmarkt te Deinze. Naast ons zat toevallig een vage kennis, een man die ook wel eens op rommelmarkten staat met een kraam. Daarnaast zat een koppel, en die man vroeg om de asbak die op onze tafel stond...

En direkt kwam het gesprek op het komende rookverbod...Blijkbaar ligt dat toch nogal gevoelig ! Onze vage kennis is een astmapatiënt, en juichte derhalve het rookverbod enthousiast toe, de roker reageerde nogal giftig dat ze beter het alcoholgebruik zouden verbieden. Daarop antwoorde de kennis dat alcohol geen anderen schade toebrengt...Ik relativeerde dat, en zei dat er toch heel wat ongevallen blijkbaar aan alcoholgebruik te danken zijn...Maar iedereen voelde aan dat er beter niet meer over gepraat werd, dat het bij sommigen zo gevoelig lag dat ze er boel zouden over maken...

Nu ja, persoonlijk lig ik er niet wakker van als er iemand bij ons een sigaret rookt (alhoewel ik zodra ze buiten zijn mijn asbakken buiten ga ledigen), maar ik heb er wel een hekel aan als je ergens zit te eten en de rook verpest je smaak. (Ik vind het trouwens ongepast te roken terwijl er nog mensen rond je aan 't eten zijn...)In een café mogen ze van mij rustig blijven roken, mits een degelijke rookafzuiging, zodat je niet in een blauwe damp staat... Ik vind dat we de rokers toch niet moeten beginnen uitsluiten...een beetje verdraagzaamheid en begrip wederzijds zou al heel wat doen.

Zo vind ik het persoonlijk absurd dat er een rookverbod is op het perron van de trein...Dat is toch ook open lucht ? Gaat men dan het roken op straat ook verbieden ? enne...gaat het zo ver komen dat je in je eigen huis niet mag roken als er iemand op bezoek komt ? Want dat is precies hetzelfde, of niet ?

Ik ben niet-roker, maar ik vind dat ze nu wat betuttelend optreden. Als men die lijn doortrekt, dan zal men inderdaad binnenkort ook het pintje verbieden, en al wat maar enigszins schadelijk kan zijn voor je zelf en voor anderen (autorijden ???)

Het weer is nog altijd goed, maar de temperatuur daalt. Nu ja, we mogen niet klagen, voor de tijd van het jaar is het nog altijd zeer goed weer. Als Luc eindelijk zijn zware valling kwijt is, zullen we wellicht dinsdag nog eens kunnen gaan vissen... Hoop doet leven.

Binnenkort zijn Anny en ik 39 jaar getrouwd... 't Is al een helen term hé, en nog altijd met dezelfde... Volgend jaar is het weer een klein feestje met de kinderen en kleinkinderen, en dan op naar de 50, als we zo ver geraken...
Als je trouwt, dan is dat zo onbereikbaar ver, dan is dat iets voor oude mensen...Maar nu dat dit stillekens nadert, zien we dat héél anders. Ik heb daar al dikwijls bij stil gestaan, hoe anders we de wereld zagen toen tegenover nu... Ene van 50 dat was een oude zak..Wat bennekik nu ?

En dan denk ik aan één van mijn groottanten, 't menske kwam op bezoek bij ons Ma, met den autobus. Toen ze wat later dan normaal toekwam, en ons moeder vroeg waar ze gebleven was, antwoordde ze (ze was toen zeker 95 !) "Awel, 't is waar, der was daar een ouwe doze van zeker 80 die niet alleene op de bus geraakte, de chauffeur heeft moeten uitstappen en haar helpen! Zo'n oude mensen moeten niet meer met de bus mee hé !"
Dat vind ik grandioos... Ik hoop dat wij allemaal ons nog zo jong zullen voelen op ons 95°....

Allee, ik ben er mee weg...
Heb je al een verklaring gevonden voor mijn vraag van gisteren?
tot de volgende....

Geen opmerkingen: