dinsdag, november 07, 2006

Oh blomme...

Vanmorgen trok ik, zoals iedere morgen, het rolluik op van mijn slaapkamer. In mijn tuin zie ik dan het dak van mijn kiekenskot, overgroeid met een kolossale klimroos. Door die klimroos woekert een mooie passieflora...en die biedt mij, op 7 november nog twee prachtige bloemen aan. Passieflora's behoren ongetwijfeld tot de mooiste bloemen die we hier in de tuin kunnen laten groeien. Weliswaar is er maar één soort winterhard, de passieflora caeruleae, de witte (met blauw)variëteit is de meest winterharde, maar ook de blauwe schijnt het zeer redelijk te doen
Plant de bloem op een enigszins beschutte plaats, of dek de wortelmassa in de winter wat af. Kennen we echter een extreem koude winter met temperaturen van meer dan 15 ° onder nul, dan zul je wellicht toch dada mogen zeggen met het handje, maar als je dat op voorhand weet, kun je wat extra bescherming maken.
Let op ! De passieflora is een flinke groeier ! De ranken worden vele meters lang ! Of je snoeit, of je kunt hem laten groeien in een boom, of je wikkelt hem regelmatig terug in de gewenste en controleerbare richting.
Koop ook een plant in een pot, want zaailingen bloeien ofwel niet, ofwel pas na jaren. Wat je wel kunt, is stekken nemen van een plant die reeds bloeide, die zal dan ook reeds van het eerste jaar bloemen geven.

Tot daar het praatje voor de tuinder...Oh ja, deze passieflora zal soms ook vruchten aanmaken, deze vruchten zijn geel en zijn eetbaar, maar niet zo lekker ls de passieflora edulis, waarvan de vruchten regelmaig te koop worden aangeboden bij de fruitstand van je grootwarenhuis...

Mijn rugpijn is iets beter, ik heb mijn pillen weer terug op het oude peil gebracht. Blijkbaar is dat de enige manier om de pijn onder controle te houden.

Veerle is stillekens aan aan het beteren...Hopelijk kan ze binnenkort weer aan de slag! Luc echter sukkelt nog altijd met zijn verkoudheid (visser). En ik kreeg ook nieuws van Honoré, zijn vrouwtje is iets beter, maar kende tijdens de allerheiligenperiode weer een lichte terugval. Ze moet binnenkort weer naar de neuroloog voor de verdere behandeling. Ne mens krijgt iets te lope, maar het gaat maar te voete weg...

Ik heb zo net een verslag gelezen van de slag bij Waterloo, tenminste gedeeltelijk, want de reporter was een tijdlang bewusteloos. Leuk hé, zo'n verslagen uit een ver verleden? Ook de sag bij Berezina las ik al...Weet je dat Panoleon met een leger van 600.000 man naar Rusland trok en hoop en al met 40.000 man terugkwam ? Afgrijselijke cijfers hé !

Als je dan bedenkt dat heel wat van die soldaten opgeëisten waren...Vandaar onder andere onze boerenkrijg...met al de ondergedoken réfractaires... Wist je dat er tijdens de gevechten speciale mannen waren die keken of de gesneuvelden wel echt waren en geen comédianten??? Hoe ze dat controleerden staat er niet bij vermeld, blijkbaar wist iedereen dat toendertijd.

Misschien interesseert geschiedenis je niet zo erg, maar zo'n feitjes en "faits-divers" spreekt toch wel aan hé... En wellicht toeval, maar Bakelandt was bandiet in die tijd, ook in zijn bende zaten réfractaires, en tijdens zijn "loopbaan" kende men ook de periode van de ondergedoken priesters...

Mij boeit dat allemaal. Het is onvoorstelbaar dat het dier dat zegt de enige te zijn, op deze aardkloot, met verstand begiftigd...zo'n beestigheden doet !

Het mensDOM . . .
tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey,
misschien ben ik dom, maar wat is een réfractaire?????????
Maar ja, geschiedenis zegt mij niet zoveel (ik ben waarschijnlijk den enige in de familie)