zondag, oktober 29, 2006

vroeg op ?

Was jij van morgen ook zo vroeg wakker/op ?
't Is weer alles en iedereen aanpassen aan dat klote-winteruur. En zeggen dt we in werkelijkheid nu og altijd één uur verkeerd zijn ten opzichte van het echte, het natuurlijke zonneuur, het ingebakken leven op ritme van licht, zonlicht...
In de zomer valt de middag nu om 14 uur, en nu is de echte middag nog altijd om 13 uur. Ik meen mij te herinneren dat ons moeder zei dat dit nog een erfstuk was van de duitsers in de laatste Welt-krieg...
Als je ooit eens een heel oude zonnewijzer ziet (op kerk of kasteel) dan zul je zien dat ik gelijk heb, maar ook dat het wellicht niet helemaal klopt...Immers het is niet even laat in Oostende als in Mater... De inclinatie van de zon zal op die afstand al wel iets schelen. Ik heb er geen idee van hoeveel, maar meer dan je denkt ! Vraag het maar eens op bij de spoorwegen. In het begin va de spoorwegen had iedere stad nog zijn eigen natuurlijke uur, met alle moeilijkheden vandien voor het drukken van de spoorwegboekjes... en as je ergens moest overstappen, dan mocht je niet naar je eigen uurwerk zien, maar naar het uurwerk van het station waar je op dat ogenblik waart...en dan maar hopen dat dit juist ging...

We moeten en kunnen natuurlijk niet terug naar die tijd, maar ik denk dat het voor mens en dier veel natuurlijker en veel gezonder zou zijn om terug zo dicht mogelijk bij het echte zonneuur aan te sluiten. En als ik eens mijn vakbondsverleden over boord gooi, dan zou het zelfs veel gezonder en vee natuurlijker zijn in de zomer langer te werken en korter in de winter. (Heel 't vbo zit nu te knikken) Maar ook dat is in onze geïndustrialiseerde wereld niet mogelijk uiteraard, en dat wwet zelfs het vbo... Denk maar aan de verloning, het inkomen per maand en dergelijke meer... niet te doen !

Allee, daarmee moet ik nu, zo vroeg bloggen, en kan ik pas later naar de rommelmarkt.

Tot de volgende ?

Geen opmerkingen: