vrijdag, oktober 06, 2006

raindrops keep falling on my head...

en meer zeg ik er niet over...anders zou mijne blog er op den duur uitzien als een lange jeremiade over ons zeikklimaat...
We zijn vandaag weer kinderoppas ! En ook dat hebben we te danken aan die "**%+ politiekers ! Nu worden de kinderen de klas uitgejaagd (tegen hun goesting (?)) omdat ze zo nodig kieshokjes moeten zetten, waar, wanneer het vrij was, geen kat naar toe zou komen...Nee, da's overdreven, de kandidaten en hun eigen familie (onder druk) zouden wellicht wel komen...en hier en daar ook een trouw lid van de partaai...
Dat betekent dat, ofwel ik koffie tekort heb, ofwel Anny nog eens koffie moet zetten...Veerle slurpt hier altijd een literke voor ze weer vertrekt. Dat is de reden waarom ze hier altijd ongeveer één uur vroeger dan nodig ons wekt en de kinderen martelt door veel te vroeg op te staan...Koffie en tateren...en daarvoor worden Anny, de kinderen en ikke mezelf veel te vroeg gewekkerd...dju
Nu zitten de kinderen daar weer te kijken naar de TV...naar die afschuwelijk lelijk getekende tekenfilmpjes. Met knalgele mannekes, levende sponzen en dergelijke onzin. Enfin, het enige voordeel is dat ze stil zitten, maar welk wereldbeeld ze krijgen met al die onzin???
Vroeger zaten wij dan boeken te lezen, meestal lagen wij te lezen, plat op onze buik, op de grond, de armen gekruist als steuntje, het boek plat voor ons...Soms lagen we daar op een rijtje. Moeder zag toe dat we geen boeken lazen die niet geschikt waren voor onze leeftijd, en wij noteerden in ons geheugen welke boeken wij dan moesten lezen als we eens alleen thuis waren, en waar ze precies stonden in onze boekenkast...
Dan las ik met rode konen "Als de dauw hangt komt er regen" van Margrit Söderholm, en vooral de passages waarin die zaken stonden die we zeker niet mochten lezen... Op den duur kende ik de bladzijden van buiten... En als ons moeder vond dat we oud genoeg waren, dan kregen we een melig boek over Het Leven, en dat was dan onze sexuele voorlichting... Ik zit te zoeken naar de titel van dat voorlichtingskleun, er staat me zoiets voor als "Het licht op de bergen" of zoiets. Ik vond in ieder geval die andere boeken véél interessanter...
En héél véél kregen we toch niet te lezen...wees maar gerust! Ooit waren pa en ma naar de film Peyton Place geweest, en die was zooooo mooi !!! Dus kochten ze het boek...dat bevatte echter blijkbaar zoveel sex, dat het voor moeder niet door de beugel kon, het werd voorgelegd aan vader, en daarna, ter bevestiging nog eens aan Lambert, een kozijn van ma...Iedereen gaf ma gelijk, het was een VUIL boek! Ons moeder pakte het boek, opende de kachel en wierp het boek in het vuur... Wij keken naar de vlammen... Ik heb het boek sindsdien al eens gelezen, uit de katholieke bibliotheek te Loppem, en ik weet echt niet wat ons moeder zo erg vond... Maar ja, wij hadden de sexuele revolutie meegemaakt, en onze normen zijn sinds de tijd waarin ons moeder haar normen ingeprent kreeg, héél erg veranderd.
Ik denk niet dat er nu nog een meisje zou ernstig blijven als ze in de school leerden hoe ze hun kleren moesten aan en afdoen zonder dat er zelfs maar een kans was dat er iets te zien was...In het pensionaat leerden ze dat...Ze leerden er ook dat het praten van nederlands boers en onbeschaafd was...
Als je nu echter naar de tv kijkt, dan moet ik toegeven dat ik er zelfs wat moeite mee heb, als je op vtm babyboom om 17 uur ziet uitzenden, dan is mijn eerste reactie, dat past toch niet op het uur dat de kinderen kijken...Maar die kinderen praten daar dan heel onbevangen over, en hebben er blijkbaar veel minder last van dan wij indertijd van een passage in een boek, waar eigenlijk helemaal niets ergs instond...(Anders was het boek de vuurdood gestorven !)
Wij zijn de kinderen van de tijd, elk van zijne tijd...Ik hoor mijn oudste zus nog zeggen dat Lieve en ik, precies van een andere generatie waren, veel vrijgevochtener dan zij en mijn broer...en ze had en heeft gelijk, wij groeiden op in de revolutionnaire sixties, zij niet...
Ik wed dat zij, als ze dit leest, zit te knikken, en waarschijnlijk heeft ze inwendig nog meer en rapper dan ik, bedenkingen bij wat nu allemaal normaal schijnt.
Ik heb altijd gehoord dat de slinger van de tijd steeds heen en terug zwaait, en dus zouden we nu stillekens moeten beginnen aan de terugzwaai, terug naar een strengere en engere opvoeding...Maar ik zie nog geen terugkeer, tenzij we de signalen van de moslims verder laten doordringen in onze maatschappij...Maar dat zou dan wel héél ingrijpend zijn !
Hoe ben ik daar nu op gekomen?
Ah, ja, omdat ik op de achtergrond een spons hoor praten over zijn gescheurde broek !
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: