woensdag, oktober 11, 2006

petoaers

erpels, patatten, petoaters,aardappels...Vannacht om 3.48' uur heb ik de laatste keer die dingen horen robbelen in de aanhangwagen van een reuzegrote trekteur (materse spelling voor tractor). Ik ben helemaal niet zeker dat dit de laatste keer was, maar nadien is de slaap over mij gekomen met een zalige mantel der doofheid...
Ze waren al bezig van gisterennamiddag! Ik heb met die man gesproken over het feit dat de petoaers zo klein waren dit jaar...De man vond dat niet hetergste, volgens hem zitten er dan ook nog meer dan 30 % gloazie (glazen) in... Rotting gegarandeerd binnen enkele weken, een maand... Volgens hem is het overal zo! Zijn pronostiek is dat we tegen mei, misschien begin juni allemaal zonder petoaers zitten...Doe in ieder geval geen voorraad in, tenzij je workalcoholic bent, en je dolgraag iedere week je patatten "herleest" om er de vorte uit te halen...
Je kunt natuurlijk overschakelen op maniok, cassave, zoete-aardappelen, rijst, griesmeel, boekweit, bonen en dergelijke dingen meer...Voor de jongeren zijn er dan ook nog pizza's en pasta's. (Ongeveer één keer per jaar wil ik die ondingen eten, maar liever nog minder)
Geef mij maar rijst, maar dan gebakken.

De prijs van de aardappelen zal dit jaar torenhoog gaan, alhoewel...ik denk dat we allang heel regelmatig aardappelen eten uit andere landen, zonder dat we ons daarvan echt bewust zijn... Misschien staat het wel ergens op het labeltje dat aan die vervelende gele of oranje gatenzakjes hangt, maar wie let daar op, wie leest dat nog ? Ik herinner mij wel dat ik - vol verbazing- tussen kerstdag en nieuwjaar in Spanje een man zag patatten planten... We staan er niet bij stil, maar men kweekt die dingen bijna heel de wereld rond, en je kunt rustig op bijna ieder tijdstip van het jaar nief patatjes eten...je moet er wel de prijs voor betalen...

In elk geval, die aardappels hebben mij bijna de hele nacht wakker gehouden. Ik zit hier te gapen en te geeuwen dat het niet mooi meer is. Best dat er nog geen beeld bij deze tekst hoort, je zou onmiddellijk een andere zender zoeken.

Anny heeft gisteren wat gekuist en haar rib doet weer pijn. Niet zo erg, maar blijkbaar is dat dus nog altijd niet volledig genezen. Met mij gaat het redelijk, ik ben braaf, dus geen opstoten. Gisteren heb ik wat boeken verlegd, en heb dat in beetjes moeten doen, maar 't was toch in orde voor Anny wist dat ik verboden dingen aan 't doen was. Dan had ik natuurlijk pijn, maar ik mocht het niet zeggen en niet tonen (da's moeilijker). Maar zoals gezegd, 't zet zich niet meer vast. Ik ben dus content. Wat niet zo leuk is, ik heb al drie vier dagen min of meer buikloop, niet erg, maar toch ambetant, en wat erger is, regelmatig serieuze pijn in mijn maag. Misschien ben ik weer zweren aan 't krijgen? Hopelijk niet. Ik denk dat het van die nieuwe pillen komt, ik ga toch eens moeten bellen met de pijndokter... Hij had gezegd dat ik hem moest verwittigen als ik diarree had...

Allee, ik ben er mee weg...zorg voor de patatjes...

Geen opmerkingen: