dinsdag, oktober 03, 2006

Geen weer om te vissen...

Zie je wel ! 't Is zelfs te slecht om te gaan vissen ! En ja, we hebben paraplu's, maar handig is dat niet, telkens als je aanslaat, moet je van onder die paraplu, dus in de regen, of anders knots je met je hengel je paraplu omver... Dju . . . . . . nie kunnen vissen....

Luc vertelde me dat het bij hem ook alleen maar in de verte donderde, in de richting van Gent ergens dacht hij...Nu, we hebben ondertussen in de tv gezien waar de ergste rampen zich voordeden... Ne mens mag er niet op peinzen, 't is verschrikkelijk ! En dan memmen ze iets over het feit dat stormschade in de nieuwe verzekeringen opgenomen zijn... Wie, zoals ik, slechts moet betalen op het einde van 't jaar ...dadada.
Bovendien stel ik mij daarbij groooooote vragen, wat met de langdurige schade ? Ik denk aan in de muren ingesijpeld vocht en dergelijke ??? En dan spreken we nog niet eens van het feit dat die mensen in het vervolg bij ieder onweer met hard-toegeknepen billen en buikkrampen van de schrik daar zullen zitten afzien. Ik meen dat ik u al vertelde dat ik ooit, in 't begin van mijn huwelijksleven naar huis moest met de fiets van 't werk, 's nachts...in een vliegende sneeuwstorm 15 km ver, en hoe ik pas uren nadien met het ijs zelfs op mijn gezicht
thuisraakte...en hoe ik jaren nadien, als het sneeuwde nog steeds angstkrampen in mijn buik had... Die mensen zullen dat ongetwijfeld ook hebben, bij ieder onweer of onweersdreiging...erg...

Eigenlijk zijn wij, mensen, toch machteloos tegen de natuurkrachten...We denken dat we jan boven jan zijn, maar eigenlijk zijn we toch maar niets hé... Laatst toonden ze nog eens die amerikaanse stad en streek waar die orkaan en overstroming zo erg had huisgehouden...Ik denk dat ik bij die mensen zou zijn die niet meer terugkwam naar die streek... En let op, bijna heel nederland en een groot deel van vlaanderen zit in zo'n gebied! Streken die onder of juist op zeespiegelniveau liggen...(En het zeeniveau stijgt jaarlijks !!!!)
Stel dat wij hier zo'n storm kregen, met dijkdoorbraken... En denk niet dat het niet mogelijk is, je ziet toch zelf dat de aard van het weer helemaal aan 't wijzigen is ? Dus dat kan hier ook nog komen... En in onze bouwtrant is zo'n natuurkracht niet voorzien hé !

Goed, ik weet het, je mag niet doemdenken...maar toch.

Voor mijn deur liggen de patatten dood, en nu dat ze zouden moeten geoogst worden, is het volop aan 't regenen. Als je dan weet dat er nu al veel slechte patatten zijn door de droogte en hitte in juli, gevolgd door de moesson in augustus, dan zullen de patatten dit jaar weer duur zijn. Dat is goed nieuws voor de frietkoten, hebben ze weer een reden om de frieten op te slaan. Raar dat ze nooit afslaan als de patatten goedkoop zijn....

In mijnen hof, staan tussen de neervallende planten hier en daar mooie bloemen te zien: herfsttijloos...slecht teken als je die ziet staan. Ook de noten beginnen te vallen...'t jaar loopt al weer naar zijn einde toe...

En ieder jaar is dat jaar weer korter dan het voorgaande...Ik heb compassie met mijn kleinkinderen, tegen dat zij oud zijn, is het jaar voorbij in een ademhaling...

Allee, we zullen stoppen met zagen, de sedums voor mijn deur staan ook te bloeien, en houden dat normaliter nog weken vol !
Tot de volgende?

Geen opmerkingen: