maandag, oktober 30, 2006

aen uwen slinker hand

ligt een groot duister woud, het vrijbusch...
Baekeland of de bende van het vrijbusch...Verlucht met teekeningen van Baronesse de Hem...
niet te doen! 't is prachtig, de taal van toen...Ik hoor in gedachten nog de oude paster van 't hazegras als hij preekte van op de kansel over "De weireld" 't Manneke was stokoud en sprak nog de taele van vroeger... Ik weet begot zijn naam niet meer, maar ik zie hem nog staen en hoor hem nog preken. 't Manneke leefde in een wereld die al lang niet meer de zijne was...
Wellicht wist ook hij nog de verhalen van de bende van Bakeland, uit de eerste hand, vanuit zijn eigen thuis...
Ik ben nog niet begonnen aan het boek, want ik wil eerst het boek verder lezen dat ik bezig ben (een aartsmoeilijk maar schitterend werk, met ontelbaar veel personages in...een soort moderne "de gebroeders Karamazov" voor wie daar ooit doorgeworsteld is)...en dan ...
Maar ik kon me dus niet weerhouden om eens te bladeren, om eens de teekeningen te bekijken (er zijn zeer begaafde baronessen !) en hier en daar enen blik op te werpen. Copieën van de briefjes geschreven door den rouwmoedigen moordenaers... en diergelijke meer... het kriebelt en jeukt ten allen kante... Ja, ik weet het, er zit iets los bij mij, ik ben echt gek, boekengek !
Ik hoor bij die gelukkige minderheid die véél liever leest dan naar een film kijkt, omdat wat ik dan beleef, veel echter en veel intenser is dan dat stomme scherm.
Als gij genen echte lezer zijt, dan weet ge niet wat ge mist!!! Er is geen een wereld die ook maar tippen kan aan de wereld die in uw geest gecreëerd wordt bij het lezen van een goed boek !

Voila, dit gezegd zijnde, gaan we over tot de aktuwele wereld van vandaag...de zon schijnt, maar ik kan het amper zien, de ruiten zijn bedampt, moeder is stoofpotje aan 't maken en 't moet buiten héél koud zijn...ondanks de zon. Deze namiddag naar Kortrijk, naar Bissegem om precies te zijn, naar Caroline.

Mijn rugpijn gaat in de reden, maar de afbouw van mijn morfine-achtige-pillen gaat niet over rozen... Geen wonder dat je dat zéér geleidelijk moet doen. En ik vrees dat het niet zal lukken. Enfin, we proberen toch maar, en wie niet waagt blijft maagd...

Morgen in de namiddag is er dan ook nog lichting van de spaarkas, en dan hoogdag, allerzielen ...ik zie het al, veel vissen zal er wellicht niet in zitte deze week... Maar ja, het begint ook stillekens naar de winter te gaan hé, en ik mag mijn zuster niet bezorgd maken over mijn outfit...

Ik ben momenteel bezig een klomp (e kloefe) te versieren met pyrografie, en tezelfdertijd aan een kalebas bezig...Bovendien zit ik tussen in ook nog wat te schetsen voor Luc (courgettes) en werk ik aan een ideetje van een rustende engel...helemaal niet hemels...
Je ziet, zolang ik met mijn armen op mijn tafel kan leunen, ben ik nog altijd een bezige bij...
Tot de volgende ?

Geen opmerkingen: