woensdag, september 27, 2006

voor ze 't masjien open smijten

nog rap eens in de pen gekropen.
Buiten is toch niets te zien, hooguit 15 meter, dan verdwijnt alles in een grijze massa...
Kijk, toen ik nog "werkte" op de Mailboat Ostend - Dover, was dat het enige weer waar ik bang van was. Storm kon mij niet deren, en ik behoorde tot de gelukkigen die zelfs in zwaar stormweer, toen wij 6 uur voor Dover bleven liggen omdat het niet mogelijk was de haven binnen te varen, nog zo fris als een hoentje rondliep. Wij waren nog met 3 (drie) mensen die werkelijk van niets wisten. Zelfs ervaren zeelui deden hun job met holle ogen en groenachtige gezichten...Maar mist, daar was ik bang van. Ik wist dat de kleine houten scheepjes (vissers en plezierbootjes) dan ook niet op de radar te zien waren (misschien is dat ondertussen verbeterd ?) maar wij moesten dan rondom het schip, alle twee meter, een man zetten, die moest luisteren naar het belgeluid of scheepshoorngeluid, en dat doorgeven in welke richting wij dachten iets te horen...Bangelijk !
Stel je voor dat je met die grote mastodont over zo'n klein prutsbootje ging...ik mag er niet aan denken. Grote schepen waren normaal wel te zien op de radar, maar zelfs die moesten wij melden, was er misschien ook mist op de radar ??? Ik weet het niet, maar niemand was gerust in zo'n weer.
Ook met de auto kan dit bangelijk zijn, ik ben ooit van Kruishoutem naar Oudenaarde gekomen in de mist en in de sneeuw. Alles was wit...Je kon alleen voortgaan op de sporen voor je, en je kon die alleen één meter voor je uit zien. Ik denk dat ik te voet rapper zou vooruit gaan dan toen met de auto. De enige hulp op iets verdere afstand waren de straatlampen, maar in onze regio is dat beperkt, onze wegen lopen zelden rechtdoor...
Eigenlijk past dat weer wel in een verkiezingsperiode hé??? Daar zie ook niet meer waar de straat is tussen al de borden...
Die mist is een van de eerste voorboden van de winter...de zon gaat nu op om 7.39 en gaat onder om 7.33...minder dan 12 uur, we zijn dus duidelijk in de herfstststst...We hebben maar 9.6 uur daglicht meer ter onzer beschikking...De dagen worden weer korter en korter, donkerder en donkerder...We moeten nu met zijn allen verhuizen naar de kanderenant van de wereld...daar begint nu de lente ! Daar lengen de dagen ! daar gaan ze naar de heerlijke zomer ! en wij, wij gaan naar de dood...de blâren vallen af, en alleen het zwarte kale hout steekt dan nog af tegen de grijsgrauwe geluchten. Zelfs gras en onkruid ligt dan grauw en geel en bruin plat op de natte koude grond...Ik haat de winter ! Het enige positieve aan de winter is het feit dat hij ons de unieke kans bied om bij zijn verdwijnen het tere groen, het schuchtere bloempje te zien worstelen om de dode aarde om te keren in een helder levend groen, doorspekt met bonte bloemen...Maar dat duurt nog lang, lang, laaanngg...
Misschien moeten we de politiekers toch nog dankbaar zijn, waar nu normaliter de kleuren verdwijnen, zetten zij kleurige borden om on op de vrolijken (????)
Allee, tot ???

Geen opmerkingen: