woensdag, september 13, 2006

please sir...

Vanmorgen goed op tijd in het uz, eerst naar de kassa, zoals het hoort in onze maatschappij, en daar...72 wachtenden voor mij...
Ik was net 2 minuutjes voor de gestelde tijd in de juiste dienst, en ingeschreven.
Naar de wachtzaal...
Ik hoorde de dokter nu en dan in de verte praten.
10.30 uur, de verpleegster kwam melden dat er "iets tussen gekomen was", het zou iets later worden. Enkele minuten nadien hoorde ik de dokter al in de gang, in het engels, over de behandelingen voor deze namiddag waarbij diene engelse dokter blijkbaar bij zou zijn...
11.00 eindelijk bij de dokter, ik vroeg hem in 't engels of dat het vlugger zou gaan als ik ook engels broebbelde ...
Op basis van de uitslag van de EMG, besloot hij mij nog maar eens een ander medicament te geven...
Klein probleempje, het medicament is in belgie niet verkrijgbaar, maar - goed nieuws (?)- de drie universiteiten in vlaanderen hebben een akkoord met portugal om dat medicament toch in eigen beheer in te voeren. Het is heel goed, en wij hebben niets die er zelfs maar familie van is.
Dus naar de apotheek van het UZ, onder de K12...
Er stond een madamke voor mij, en die kreeg medicamenten mee in een frigobox van het uz...waarborg 5 euro... Rare dingen ziet ne mens...
Enfin hopelijk helpen die medicamenten...
Ik weet bij God niet meer hoeveel soorten van pillen en capsules en gellulles en ipkuren ik al gekregen heb in mijn 60-jarige loopbaan, maar het zijn er vele...
Als ik vanmorgen daar zat aan te schuiven aan de kassa, dacht ik nog maar eens hoeveel zieke mensen er hier rondlopen... Die fabriek staat nooit stil ! Als je een vast inkomen wilt hebben, begin met het maken van medicamenten...daar is nooit of te nooit economische werkloosheid te vrezen.
Natuurlijk geraak je dan buiten op de middag...van de woensdag...in een stad bomvol onderwijsinstellingen...Eén ding heb je voor, je moet je daar niets aantrekken van de borden zone 30, je kunt er hoogstens 2 per uur halen, tussen de véééle momenten van roerloze aanwezigheid in de files...
Eén voordeel heb je, met open raam kun je genieten van de gesprekken en gespreksonderwerpen van onze jongeren op de fiets. Shit, Cool, great en zèèggg! zijn de woorden die nog meer voorkomen dan de en het...Bovendien heb ik moeten vaststellen dat er zelfs termen waren waar ik nu nog altijd niet weet waarover het ging...
Ik word dus oud, ik begrijp de jeugd niet meer.
Niet dat het mij ontbreekt aan begrip, maar mijn taalkennis schiet schromelijk tekort. Ik heb mij al jaren afgevraagd hoe het kon dat de dikke Van Daele vroeger een behoorlijk dik boek was, en nu een kleine plank van een boekenkast vult? Nu weet ik het, waarschijnlijk is meneer van daele bezig met te pogen die nieuwe gebruiks-woorden op te tekenen...binnen enkele jaren vult de dikke een ganse boekenkast, en zie je zelfs geen kans meer om het woord dat je meende gehoord te hebben effectief terug te vinden...
cool, jong...
allee, tabeh, cultr (=see you later)

tot morgen???

Geen opmerkingen: