dinsdag, augustus 29, 2006

Voetbal ??

Eerst en vooral, ik ken niets van voetbal, en het interesseert me ook geen bal (hihi), maar ik heb gisterenavond vastgesteld dat we voor het eerst eens een goede trainer hebben voor de belgische ploeg, enfin, toch al beter dan vroeger. Ze toonden heel duidelijk op het scherm dat er 3 (drie) keepers zouden in het goal staan. Onze kansen verbeteren daardoor sterk. Verder zullen ze tegen Armenië met 21 man spelen. 21 ! Misschien kennen de Armeniërs de regels nog minder dan ik, maar toch ... En vermits wij er toch NOOIT in slagen een goal te maken, zouden ze dan niet beter alle 21 man in de goal te zetten? Als je ze op een verstandige manier stapelt, dan kan er geen bal meer in, dan hebben we alvast minstens een drwtje, en hopen maar dat de anderen dan een own-goal scoren, dan zitten we safer dan ooit !
Maar ja, wedden dat zelfs met 21 keepers, die mannen hun muurtje nog slecht zouden opstellen??? De oplossing is nochtans heel simpel, zet de spelers op de tribune, en laat de ergste hooligans op het veld tegenover elkaar gaan staan! Voetbal is oorlog! bij uitzending door de tv, niet vergeten een emmer onder je scherm te zetten, om het bloed op te vangen. Leuke reality tv, en weet je wat, de kans zit er zelfs in dat ze mekaar echt helemaal doodkloppen, dan hebben we direct heel wat minder volk in de gevangenissen, daardoor minder kans op stakingen van de cipiers, minder vervangingen door de federale politie dus minder verspilling van belastingsgelden, dus minder betalen dus meer overhebben om een naar een echte sport te gaan zien...Maar waar vind je nu nog sport ? In de echte (nu al lang vergeten) betekenis van het woord??? Sport, zomaar, voor de lol, omwille van het sportief zijn...
Ik droom er al jaren van dat ze eens de para-olympics zouden uitzenden, vol mensen die echt hun best doen, omwille van de lol die ze er zelf aan hebben, die vijf jaar nadien nog steeds met hun medaille om de nek rondlopen, en nog steeds blij zijn als ze die medaille zien blinken???Kan niet...nie mogelijk, daar zit geen geld achter...Nee, daardoor is het juist SPORT ! Als er geld achter zit is het geen sport meer !
Nu is het echt corrupt ! En ik denk niet aan de chinese maffiosi, ik denk aan het systeem waarbij een vluchteling onmiddellijk tot belg wordt genaturaliseerd als hij tegen een bal kan stampen...of rap kan lopen of ...De sukkel die hier uitgemergeld arriveert, nog steeds met de doodschrik op zijn lijf, die loopt alle kans teruggezonden te worden, maar niet als er hier ene door de wijd-open poort binnenwandeld met een voetbal aan de voet...
Sport...bâââhh !
Heb je al eens het inkomen van die "sport"-mensen bezien? Heb je dan echt nog lust om te gaan kijken naar die kluivers? Ben jij er ook één die zich plots heel echt Belg voelt omdat er een griet met een opgestreken vlindernetje beter het balletje over het net kan slaan dan een ander ? Of omdat er een is die wat rapper kan fietsen ?
Het Belgisch gevoel is blijkbaar een gek fenomeen . . . . . .
Ik herinner me nog de heerlijke tijd dat we in de chiro rond de vijver van het maria-hendrika-park liepen, om het eerst...en hoe ik steeds de laatste was. Ik herinner me ook dat ik dan de beste was in het stokworstelen en in het dassengevecht, hoe ik niet verder dan één meter hoog raakte op dat veromde klimkoord, maar ook hoe ik in een korte sprint met de vlugsten mee liep, hoe lenigheidsoefeningen niet voor mij bestemd waren, maar kogelstoten wel...en we steunden elkaar en lachten met elkaar en plaagden elkaar...en die rappe loper was blij dat hij zo rap was in 't weglopen van de diene die zo sterk was...
Ik herinner me nog die keer dat we 's middags van de school in ruzie vielen, en ik met Odiel vocht dat het niet schoon meer was, en we beiden serieus gehavend thuis kwamen, en nog eens daar ook uitgekafferd werden...Maar vooral herinner ik me, dat ik na het middageten, op mijn fiets sprong en reed tot het huis van Odiel, het poortje openduwde en riep "Diele !", en Odiel kwam af met zijne vélo, terwijl zijn moeder (Maria) aan 't grommelen was "'k peisde dat ge ruzie had ?"...Ja Maria, maar dat was uitgevochten, dus voorbij ...
Heerlijke tijd.
Tijd waarin we eens gingen kijken naar de voetbal en na de eerste time naar huis gingen, omdat we dachten dat het gedaan was...Ik weet nu dat er twee times zijn, maar veel verder gaat mijn kennis nog steeds niet, die mannen "speelden" geen voetbal, ze vochten echt gemeend en gemeen voetbal...Wij vonden daar toen al niets aan, en nu nog niet! Sport moet leuk zijn ! Maar in onze tijd kennen ze dat precies niet meer... Toen ik nog gezond was en jogde, zag ik tot mijn verbijstering dat op een gewone jogging er mannen waren die doping namen, voor een jogging ! Ik zie hoe wielertoeristen elkaar zitten op te jutten om rapper te rijden dan ze eigenlijk kunnen, ik zie wandelaars in wandelclubs die proberen het aantal kilometers per jaar te overtreffen van den diene die vorig jaar "won"...won ? Toen ik wandelde in Schotland, met Anny, beiden met een behoorlijke zware rugzak op de schouders, dan stopten wij om de wilde orchidee en de zonnedauw te bewonderen, om de schotse hooglandkoeien te bewonderen, om een heerlijke brown ale te drinken in een kleine landelijke pub. Wij maakten vrienden op die tochten en babbelden en hielpen elkaar... Als wij nu nog eens over die tochten spreken, dan spreken wij vooral over de mensen die wij daar ontmoet hebben...en daar moet het in sport over gaan! Het moet leuk zijn en het moet "ontmoeten" zijn.
Allee, 'k ga stoppen met zagen, neen ik heb er niets tegen dat jij naar het voetbal kijkt, maar ik zou het veel leuker vinden om samen met jou tegen een oude conservendoos te stampen en te klappen en lachen en te plagen...kortom, te sporten, gezond te bewegen...
Ik wou dat ik het nog kon, samen met jou allen !
Tot morgen

Geen opmerkingen: