zondag, augustus 20, 2006

en voer mien verjoardag, 'k mag nie stoefen

kregen'k 'n schoon poar nieuwe beste kloefen...
Eigenlijk zijn 't geen nieuwe, maar zo goed als, en 't is niet voor mijne verjaardag, maar om pyrografie op te zetten...
Ik keek al lang uit naar een paar niet-bewerkte en nog nieuw-ogende klompen, je kunt daar heel mooie dingen van maken. In Zingem heb er een paar gevonden...Ze staan bij de rest van de komende projecten...'k Ga binnenkort moeten overuren doen om er door te geraken... Ik ben dus bezig aan een halsketting voor Anny, ieder uur slaag ik er in 5 (vijf) parels te maken, daar zit dan nog geen gaatje in, en daar moet nog gepolierd worden... Ik heb zowat 50 kralen te maken, dus de ketting is nog lang niet af...Daarna wil ik dus een armband maken in ivoor van varkensslagtanden... en dan...en dan...en dan...Ik ben nog heel 't jaar zoête...

Ik heb de markt niet helemaal gedaan, maar wat ik deed heb ik kunnen uit-wandelen. 't Was dan wel weer hoogtijd dat ik kon zitten, maar allee, het is gelukt, ik ben content.

Weet je het is zalig om op zo'n rommelmarkt rond te struinen, bij heel wat van die mannen kan ik een praatje maken, de meeste kennen me, en we babbelen dan over van alles en nog wat. Denk niet dat dat er allemaal zijn waar ik iets aan kocht, neen, er zijn er bij waar ik nog nooit iets heb aan gekocht. Maar ze nemen u dat niet kwalijk, ze weten waar ik op uit ben, en wat me interesseert, en babbelen gewoon uit sympathie. Eén is "Jommeke", een klein bolrond manneke, die door iedereen Jommeke genoemd wordt, heel vriendelijk en loopt regelmatig rond in eenACV-t-shirtje... Ooit stond hij als kandidaat op de lijst voor syndicaal delegee... Iedere marktkramer kent hem, en hij kent iedereen. Zodra hij mij ook maar ontwaardt, zet hij zijn keel open om goeiedag te roepen. Ik zag hem ooit eens in het park te Oudenaarde, waar hij een wandelingske deed terwijl ik zat te vissen. Toen ik hem zag, riep ik "Jommeke !" Luc keek wat verschrikt, hij dacht dat ik die man uitmaakte, maar Jommeke kwam direct eens babbelen...Toen Luc later vroeg waarom ik die vent Jommeke noemde, kon ik alleen maar zeggen dat iedereen hem zo noemde ... meer weet ik er ook niet van...
Vandaag stond hij er ook weer. Ook de man van Zulte, met zijn enorme voorraad van lampeglazen (voor petroleumlampen "lampes belges") was er weer, en babbelde wat over gisteren te Grammene... Ik ga daar nooit meer naar toe, omdat ik er steeds ongelukkig vandaan kom...die rommelmarkt is zo groot dat ik er maar een tiende part kan van doen, en dan heb je meestal nog miserie om ergens je wagen kwijt te raken.
Je ziet, ik moet niet kopen om een goede markt te hebben, mijn markt is dat babbeltje.

Gisteren is Bart geweest, met Els en de kadeeën...en mijn courgettes en pompoen zijn verdwenen... Lieselotje zag precies de hemel open gaan toen ze die grote courgettes zag! Voedselallergie...stel u voor dat je morgen plots een hele gamma van dingen niet meer mocht eten...en dat voor de rest van je leven ! Je moet maar eens gewoon regiemen, je hebt nog nooit zo'n goesting gehad om frieten, chocolade en dergelijke verboden dinges...en hoewel je weet dat het slecht is voor je regiem, toch zal je wel eens zondigen...en daar blijft het bij, maar bij allergie komt de straf meteen, jeuk, ademgebrek... Ik mag er niet op denken !

Luc mailde me of ik nog papier moet hebben... Natuurlijk, want ik krabbel wat vol met allerlei tekeningen en ideetjes voor werken in ivoor, in been pyrografie, wandelstokken enz, enz...Bovendien heb ik 3 van de 4 kleinkinderen die de tekenmicrobe meegekregen hebben. Dus verdwijnen er hele pakken "tekenpapier" naar de kinderen. Ze weten dat het hier ligt met pakken, en regelmatig nemen ze een voorraad mee naar huis. Dat de ene kant bedrukt is hindert niet, er is aan de andere kant een groot wit, uitnodigend vel ...meer hoeft niet !

Allee, ik ben er weer mee weg... Hopelijk lukt morgen Belgacom er in de verbinding naar de pc van mijn zus te herstellen van de blikseminslag...Ik mis een lezer(es)...

Geen opmerkingen: