zondag, mei 21, 2006

waterdag ??

't Is maar een voorstel hé, ik vind dat zeker ZON-dag, vandaag niet opgaat. En als ik het weerbericht aandachtig beluister, dan is het vandaag waterdag, morgen: waterdag, overmorgen: waterdag, overovermorgen: waterdag overoverover ....juist, ja alle dagen waterdag...jakkes !

We zijn vandaag eens naar Aalst gereden, naar een overdekte rommelmarkt.'t Was er neit slecht, integendeel, maar dat aalsters, dat is erg, hiel aarg !!
Wel leuk, ik bekijk op een stand een boek over katten (niet dat katten me zo erg interesseren, maar ik zoek altijd naar mooie tekeningen en/of foto's om af te tekenen. Naast het boek lagen er een viertal cd's. Ik keek er ook eens naar, zonder veel interesse, want het waren allemaal heel recente cd's met kindermuziek, spring en dergelijke...De dame, "Mijnheer, voor ne neuro moogt ge ze allemaal hemmen"...Ik dacht, nu ja voor de kleinkinderen dan maar hé, en diepte één euro op."Na," zei ze, "en dan pakte da kattenboek oek mor mee, want ik ben nie van plan nog iet mee noar hois mee te pakken hé!"...Zo heb ik dus een kattenboek ook mee, er staan wel een paar mooie tekeningen en foto's in...

Ook vond ik op de markt een oud boek, historisch, over een rechtzaak, die door zijn flagrante uitspraak de reden tot het vervlaamsen van de belgische (franstalige) wetgeving.
Ik wist dat het boek bestond, maar heb het nog nooit eerder gezien:
Jan COUCKE en Pieter GOETHALS door Raf Verhulst.
Zij werden beiden gehalsrecht, en kort nadien vond men de echte daders. Reeds eerder was aangeklaagd dat velen zich niet konden verdedigen tegen de francofone politie en gerechterlijke diensten, maar hier was het zo flagrant, en was de reactie zo hevig, dat de afschaffing van de doodstraf en de vervlaamsing van de wet er binnen de "kortste" (kortste is hier met een héél vat zout te nemen) keren kwam, maar het heeft wel levens gekost...

Kijk, dergelijke boeken lees ik graag, het doet je beter begrijpen wat er nu gebeurt, waarom het gebeurt.

Weet je, al twee dagen zitten Anny en ik te denken aan onze Bart...Hoe zou het met zijn dak zijn ? Ze waren juist begonnen aan zijn dak toen het slechte weer en de enorme stormwind ons hier kwam "teisteren"...Ik heb gisteren al eens geprobeerd hem te bereiken, maar tevergeefs...
Ik heb hem nu kunnen bereiken, den duts heeft van 5 uur tot 15 uur water opgevangen, gedweild, geprobeerd te stoppen...Om 15 uur was de regen gestopt en is de dakwerker vlug nog eens gekomen (in de regen kunnen die mensen niet op een verantwoorde wijze op het dak) en hebben ze nog zoveel mogelijk afgestopt. Een zeil overtrekken was onmogelijk, het stormde te erg. Een boom in de tuin van Bart is omgewaaid.
Tot daar het relaas...Hopelijk lukt de dakdekker er morgen in het meeste te dichten.

Tot Morgen ...

Geen opmerkingen: