zondag, mei 28, 2006

tentoonstelling

Gisterennamiddag zijn Anny en ik, op ons dooie gemak eens naar Oudenaarde gereden, ik wou de tentoonstelling zien van Oudenaarde in oude foto's, in mei Mater, Volkegem en Edelare...Ik dacht, misschien vind ik er nog foto's die ik niet heb, en die mogelijks te gebruiken zijn voor mijn pyrografie, maar 't was gene vetten...Er waren niet veel prenten, en al helemaal niet veel van Mater. Bovendien had ik de meeste ervan.

Maar in de bovenzaal van 't stadhuis was er ook een tentoonstelling over Edmond Van de Vijver, een Oudenaards kunstenaar van rond 1900...Hij was, meen ik nog ooit gelezen te hebben, ook lesgever aan de academie. Ik kende hem voornamelijk door zijn pentekeningen, maar daar hingen voornamelijk schilderijen en etsen. Hij schilderde zeer minutieus, bijna onwerkelijk net, en wist een sfeer op te wekken, je zag niet alleen zijn werken, je voelde ze ook ! Zijn sneeuwlandschappen zijn niet lieflijk, maar echt, koude grijze luchten, smeltende sneeuw...Ken jij nog schilderijen waarop je de sneeuw ziet smelten, waar de velden her en der dat grauwe wintergras tonen als doffe kleurloze spotten in een vuilwitte wereld ? Ik ook niet, die man schilderde niet alleen het mooie...Ook schilderijen van de stukgeschoten stad (14-18). Zijn schilderijen en tekeningen zijn niet alleen zéér de moeite waard, het zijn evenzeer tijdsdocumenten. Bovendien hangen er ook zeer oude foto's (van de oorspronkelijke foto-glasplaten). Dat was echt de moeite.

Maar 't was wel hoog tijd dat ik terug thuis was. Gelukkig ebde de pijn weer weg, en is alles weer min of meer in de "normale" situatie. Ik heb vanmorgen toch nog maar eens een dubbele dosis gepakt, ik ben bang dat ik terug val in de pijn-put. Zodra ik me weer volledig in de gewone toestand bevind zal ik weer minderen naar de normale dosissen.

Kreeg zonet een telefoon van Mieke. (Bij een ander krijg je een telefoontje, bij Mieke zijn het altijd grote telefoons). Ik weet niet hoe ze het doet, ik kan dat niet, zo lang telefoneren, maar zij doet het, en ik moet zeggen, het is altijd prettig met haar te babbelen. Ik vrag me wel af of zij niet bijna failliet gaat aan telefoonkosten???

Allee, ik ga" d"ermee stoppen, a domani ?

Geen opmerkingen: