zaterdag, mei 13, 2006

blomme, oh blomme, je stinkt verdomme

...naar Gezelle?
Morgen is het weer moederdag, de bloemisten zullen weer gouden zaken doen, en wellicht zullen er hier vlak naast mij weer enkele orchideeën prijken. Ik weet niet hoe het komt, maar die bloemen doen het schitterend bij ons. Weet je dat er hier vlak naast mij een fuchsia-kleurige phalaenopsis staat te bloeien met een zestal bloemen...het is een pot dat mama kreeg van Els, vorig jaar ...voor haar moedertjesdag, en hij staat nog altijd te blommen...Zeg nog dat we er geen deugd van hebben ...
Morgen ga ik met mama naar Merelbeke, er is een tuinbeurs van de vasteplantenvereniging waar ik lid van ben. Daar vind je veelal schitterende planten voor een fractie van de prijs. Er staan geen handelaars, het is een beurs voor liefhebbers die er dan hun "restanten" verkopen. Ik heb de indruk dat er heel wat liefhebbers zijn die dit als een middel zien om aan centjes te geraken om weer nieuwe en mooiere soorten aan te kopen. Het leuke is ook dat het meestal leden zijn van de club, en dat er dus verschrikkelijk veel vaste planten aangeboden worden. Vaste planten zijn onze favoriete planten, en dan nog liefst die soorten die je nooit meer moet bekijken, uitgezonderd om er het teveel van uit te trekken...
Zelf kan ik niet meer tuinieren, maar de eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik al altijd een "luie" tuinier ben geweest, ik zoek en zocht al altijd planten waar zo weinig mogelijk werk aan is. Nu kan ik zeggen dat het is om mijn lieve vrouwtje te sparen, maar eigenlijk was het al altijd zo. Mijn tuin is dan ook een prachtige wildernis, waar allerlei planten wild dooreen groeien en bloeien, en die ons het hele jaar door verheugen met bloemen. Ja, zelfs in de winter, met bepaalde soorten erica en nieskruid.
Sommige mensen vinden mijn tuin een wirwar, anderen zijn er verzot op. Voor ons is hij én mooi én gemakkelijk, en dat is wat telt. Waar wij wat teveel van de ene soort uittrekken, zetten wij weer een nieuwe vaste plant in de plaats, zelfs kruiden als thijm en rozemarijn staan tussen de gewone bloemen. Sommige planten verdwijnen, omdat zij de struggle for life verliezen tegenover andere snelllere groeiers, maar dat is niet erg, en als wij het intijds zien, trekken wij wel enkele van de agressieve overschotjes uit.
Maar bloemen voor in huis, dat moet ik niet geven, we weten echt niet meer waar ze te zetten, en andere mensen smijten dat wel eens een plant buiten, maar hier gebeurt dat niet voor hij werkelijk door en door doodziek is of verdord. Wij houden wellicht te veel van onze blommen...

Bart kwam gisteren langs, zonder krukken ! Hij had een dagje verlof genomen om zijn "pelouse" af te rijden en bij de kiné te gaan. Zijn huis staat nu helemaal in de nieuwe façadesteen (voorheen was dat alleen vooraan en op de binnenkoer), en maandag beginnen ze aan zijn nieuw dak. Zijn dak was nu gedekt met eternietschalies, en vanaf volgend jaar behoren die tot de gevaarlijke vervuilers, en zou het vervangen moeten gebeuren met speciale veiligheidsfirma's, omdat in de eterniet van voor een bepaald jaar asbest in zou zitten, nu kan het nog zo...precies alsof het gevaarlijker zal zijn volgend jaar...In ieder geval, nu is het betaalbaar, en vanaf volgend jaar niet meer...Dus moet het nu, of nooit...en er moest toch zeker aan gewerkt worden, dus maar beter in eens goed doen.
Als het af is zal het een prachtige woning zijn ! Het is nu al een droomhuis met plaats zat en een enorme tuin, nu met een nieuwe gevel, mooie smeedijzeren hekkens, een nieuw dak, nieuwe deuren en ramen is het een droom...waar Bart en Els nog wel een tijdje voor zullen kunnen werken...
Gisteren was ik op bezoek bij Lea en Mandje, we hebben heel de namiddag lekker buiten gezeten in de schaduw en omringd door bloeiende blauweregen. Wij moesten toch naar Kruishoutem, Anny wou een paar leghennen, en de broeierij van Zegelsem is gestopt, de dichtste is nu in Kruishoutem. Lea had natuurlijk de hennen al weest halen voor ons, ze kent die mensen, en kan er de mooiste kiezen...Nogal een service hé...
Tot morgen ?
ps: We hebben tegen de gebuur gezegd dat het voor hem is dat we er leghennen bij gekocht hebben, we kunnen niet meer tijdig leveren, en ziet dat we zijn kalandijze verlieren...

Geen opmerkingen: