vrijdag, april 21, 2006

Geluk...

Ben jij gelukkig ? Waarom ? ...of waarom niet ?
Ik, voor mezelf, ik weet het niet, ik geloof niet in een geïdealiseerde vorm van geluk. Ik ben tevreden in de staat waarin ik ben. Ik heb -godzijdank- het vermogen om mijn grenzen te kennen, en, me vrij te voelen binnen die grenzen.
Is dat niet waarover het gaat?
Ik weet nog, toen we pas getrouwd waren, verdiende in 4.500 fr per maand, ik kan u de loonstrookjes nog tonen. De huishuur bedroeg 1.200 fr per maand...Een TV konden wij ons niet permitteren, dus drongen wij het verlangen naar een TV helemaal weg. Wij wilden en waren dan ook perfect gelukkig zonder TV. Ik vertel dit niet over TV's, maar over het vermogen je eigen geluk te bouwen, tevreden zijn, het maximum puren uit de mogelijkheden die je hebt.
Ik heb alle redenen om "ongelukkig" te zijn, maar ik ben het niet, ik wil het niet, ik kan het niet. Goed ik heb pijn, ik kan bijna niets meer doen, we hebben een kind verloren... Neen verdomme, we hebben nog zo veel wat we wel kunnen, ik ben nu bezig met een (voor mij nieuwe) techniek in het maken van pyrografie. Ik ben bezig aan het branden van een tekening van een snoek in hout, maar op een zeer lage temperatuur, zo dat ik alleen donkerbruin kan verkrijgen door ofwel lang te blijven stilstaan met de naald, ofwel door te blijven bewegen op een zeer kleine oppervlakte, en zo het hout te branden. Deze techniek resulteert in het effect dat je verkrijgt met een goed potlood, je kan er perfect schaduwen en kleurtonaliteiten mee weer geven...Ik kan met deze techniek zelfs bijna fotografisch werken, van wit naar zwartbruin overgaan zonder een kleurbreuk te hebben.
Wellicht denk je "wat belang heeft dat nu?" Voor mij is het een nieuwe wereld die opengaat ! Het laat mij tot nog veel meer dan vroeger dat in een tekening te leggen, wat ik er in wil leggen !
Dat is voor mij GELUK...Ik ben kontent, ik heb een stuk veroverd die ik nog niet had. Waar de wereld mij alleen ziet krommer en krommer worden, ga ik, in het voor mij belangrijke stuk van de wereld (het stuk dat ik nog beheers) nog steeds vooruit !
Ik hoop dat u ook geluk kent, dat u ook, in uw wereld vol genot dingen doet, aktief of niet (lezen, radio, tv, vogels kijken enz, enz...) maar doe de dingen VOL, niet alleen maar er doorheen lopen, kijken, zien, neen, zwelg er in, zwem er in, geniet er van, enjoy it zeggen ze in 't engels, en in joy zit zowel spel als plezier vervat, joie de vivre !

Ik heb kompassie met de mensen die steeds zichzelf beklagen, dat moet erg zijn, je hele wereld beperken tot een klein nietig ikje...terwijl daarbuiten de wereld is, vol , bomvol, zo vol dat we wellicht nooit in alles zullen kunnen "zwemmen"...

Laat je gaan, laat los, zweef in dat stuk, jouw stuk, zo ver, veel verder dan je lichamelijke grenzen, want in je kopje, neen, daar zijn geen grenzen, daar is een ganse wereld, wat zeg ik, een onmeetbaar heelal...wees een God in 't diepst van je gedachten !

Tot morgen !

Geen opmerkingen: