zaterdag, maart 18, 2006

aperitieftijd

Ik weet het zeker, mijn papegaai roept er altijd op het juiste tijdstip om, al kan hij daar niet eens het uurwerk zien...
Maar binnenkort zit ik daarmee duidelijk in de problemen !
Juist ja, men voert het zomeruur weer eens in. Wat het nut daarvan is, is en blijft mij een volkomen raadsel. Ik weet alleen dat mijn vogels, vissen, honden en mijn vrouw dan weer van slag zullen zijn. Misschien is dat wel de bedoeling.
Vroeger hadden de romeinse keizers al het truukje van verdeel en heers, bij ons is het wellicht destabiliseer en heers...?
En je moet toegeven, je kunt je niet van de indruk ontdoen dat de huidige regering ergens in een of ander verborgen trainingsoord geoefend heeft om anderen te destabiliseren, en zelf onverstoord te blijven... Ze hebben al zoveel stommeteiten gedaan dat alle vroegere regeringen in die omstandigheden al 10 keer gevallen zouden geweest geworden zijn, of minstens enkele ministers zouden zien vallen hebben...maar deze regering blijft onverstoorbaar stom doen.
Ergens moet je er bewondering voor hebben hé ?
Maar ja, met het beleid van de kamer in de handen van de eerste burger van het land -na de koning-, zijn ze natuurlijk veilig hé ?
Enkele dagen geleden is er hier een jonge dame (?) geweest om te weten welke vuilbak wij voortaan in dienst wilden nemen. Een vuilbak met een chip ! Iedere keer dat je hem buiten zet kost het je, en dan wordt hij automatisch gewogen, en betaal je per kilo afval ook nog eens...
Het stadsbestuur heeft nu al minstens één kamion om zwerfvuil op te halen, ik vermoed dat nu een groot gedeelte van de werkloosheid zal worden opgelost...Je kunt immers nergens meer wandelen zonder afval te zien liggen.
Enige weken geleden was er hier zelfs een leukerd die al zijn afval netjes in plasticzakjes had gedaan, en aan ieder struik langs de weg als "versiering" gehangen.
Ook in het park zie je de gevolgen, weliswaar minder in de vorm van zwerfvuil, maar ieder afvalbak zit er dagelijks vol met huisvuil...
Het beleid inzake afval is ondoorgrondelijk: Toen ik nog in een andere gemeente woonde, was het bestuur CVP, en voerde men onder druk van het acw een gezinsvriendelijk afvalbeleid in: ieder gezin kreeg 52 huisvuilzakken, met 2 kinderen kreeg je 104 zakken, met drie, 130 ...enz...
Toen ik hier in Oudenaarde kwam was het stadsbeleid in handen van de ...CVP(met de blauwtjes), en onder druk van het acw (???) voerde men een eerlijk beleid in: de vervuiler betaalde...Gezinnen met 3 kinderen maken véél méér afval, en moeten dus meer betalen...
Ik heb altijd bewondering gehad voor een duidelijk beleid...
Afval is natuurlijk een probleem, maar waarom maakt men dan steeds meer afval bij ? Toen ik kind was, ging mijn moeder om 1( kgr suiker, en dan werd die anderhalve kilo dan netjes afgewogen in een bruinpapieren zakje...
Nu kan dat niet meer. Nu moet je 2 kgr nemen, willen of niet, en personeel om de suiker te wegen ???homaar !!! teduur !!!
Het is wellicht veel goedkoper om massale werkloosheid te onderhouden ?
Toch zie je nu hier en daar een poging om terug te grijpen naar het oude systeem, gewoonlijk moet nu de klient zelf scheppen en wegen, maar we gaan zo toch enigszins in de richting van minder afval. Alleen . . . ze gebruiken daarvoor plastic-zakken...
En als stillekens ouder wordende lui, hebben we steeds minder nodig...Als je dan hesp op je boterham wil, dan kun je kiezen uit een veel te grote hoeveelheid voorverpakte (karton +plastic) hesp, of vééééél duurdere afgewogen hoeveelheid (en dan krijg je er niet eens wat karton bij om de kachel aan te maken....)
Toon je bent aan 't zagen...'k weet het, 'k ben al weg !
Tot morgen ?

Geen opmerkingen: