zondag, februari 26, 2006

Vrijheid

Ik ben een boek aan 't lezen van Clancey, "de slag om Kuweit". Eigenlijk de visie van Generaal Franks van de US Army...
De werkelijkheid, geschiedenis, maar dan wel vanuit het amerikaanse standpunt.
De verdediging van de "VRIJHEID"
Wat dat dan ook mag zijn...Want wat is vrijheid ?
Ik mag niet links rijden als ik daar lust toe heb, ik mag niet een flik omverrijden als hij niet vlug genoeg doorgang verleent. Ik heb dus geen vrijheid ? Of toch ?
Vrijheid lijkt mij alleen vrij van gedachten, van woorden van geschrift. Al de rest is niet mogelijk, want zodra je in een gemeenschap verkeert, moet je bepaalde regels inbouwen om te kunnen samenleven.
Vrijheid van gedachten, woorden, geschriften...en cartoons ?
Schend men de rechten van de gemeenschap (=de vrijheid) alsmen met een bepaald gedachtengoed lacht ?
Blijkbaar wel, althans volgens een heleboel mensen.
En ik denk niet alleen aan de islam-wereld, is er geen verbod op lachen met de gekleurde evenmens ? Wordt men dan niet vlug in het hoekje van de rascist gestopt ?
Maar waarom mogen er dan wel moppen over hollanders, limburgers, blondjes ?
Ze zijn niet erg konsekwent hé?
Maar het loont wel de moeite om er eens over na te denken. . . dat mag (vooralsnog). . .

Tot morgen ?

Geen opmerkingen: